Perbincangan portal:Biografi/Pengenalan

Kandungan laman tidak disokong dalam bahasa lain.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Biografi | Tokoh Masyarakat

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ezall_Rohaizad_Mohd.jpg

Ezall Rohaizad Mohamad

Nama Sebenar: Rohaizad @ Hafizal Bin Awang Mohamad

Lahir: 01 October 1978 Tempat Asal: Sukau Kinabatangan Sabah


Merupakan seorang Ahli Politik Malaysia yang berasal dari Negeri Sabah. Parti Warisan Sabah adalah parti pertama beliau anggotai secara rasmi dan berdaftar dengan Keahlian Seumur Hidup.

Hadir dalam kancah politik Malaysia ketika era Datuk Seri Mohd Najib Bekas Perdana Menteri Malaysia ke 6. Dimana kronologi Kes serta Skandal rasuah dalam Malaysia diletakkan dalam status sangat berprofil tinggi serta berbahaya seperti 1MDB, Jho Low.

Muncul sebagai seorang yang paling lantang bersuara didalam blog, Laman Facebook mahupun di tempat awam. Ironinya beliau lahir dari keluarga sederhana tetapi dibesarkan dengan persekitaran ahli keluarga yang aktif berpolitik sejak zaman Tun Mustapha hinggalah ke hari ini, beliau pernah berkata " Saya tidak suka politik". Ibarat 'Melanggar Sumpah' yang akhirnya membawa perubahan besar kepada terjun tanpa disengajakan ketika pernah diperlekeh oleh orang sekitar di tempat beliau dibesarkan.

Menurut sumber dari orang atau masyarakat kampung yang pernah bertemu dengan beliau, mereka amat menyenangi sikap tokoh politik ini walaupun sesetengah mereka berpendapat beliau masih kurang pengalaman soal politik namun mereka akui dan beranggapan beliau amat berbeza dan lain daripada yang lain ketika berada di kalangan orang kampung, sikap tidak pilih bulu, peramah, sanggup bermalam dan bergaul dengan orang merupakan keunikan tersendiri. Pernah sekali menurut sumber ketua kampung dari perkampungan atas air atau pulau sekitar kawasan Kinabatangan, mantan Pegawai Kemajuan Masyarakat (CDO)bagi kawasan Dewan Undangan Negeri Sabah N48 Sukau ini pernah menginap di perkampungan mereka. Orang lama dikawasan tersebut berkata tidak pernah berlaku sepanjang tempoh mana-mana kerajaan memerintah pemimpin seperti itu. Bahkan ada diantara mereka menitiskan air mata kerana gembira melihat seorang pemimpin walaupun tidak pernah mereka lihat atau kenali tinggal seketika bersama mereka.

Parti Warisan melantik beliau sebagai Ketua Penerangan Penaja Peringkat Bahagian Kinabatangan pada tahun 2016-2017, Executive Pusat bahagian Perang Saraf (Psikologi) dalam pilihanraya umum 2018 dan memegang amanah sebagai Ketua Cawangan di Bahagian P187 Kinabatangan.

Menolak beberapa kali jawatan AJK Lantikan Parti warisan Sabah Bahagian Kinabatangan, pada pandangan beliau bukan prioriti utama dalam perjuangannya. Diterbitkan secara berkala sederhana dan dikutip dari sumber awam, Facebook page, rakan-rakan terdekat serta keluarga tokoh politik ini. (Anda hendaklah meminta kebenaran terlebih dahulu sebelum membuat sebarang perubahan pada teks)


PENGALAMAN Organisasi, Lokasi — Jawatan October 2016 - Sekarang Menjadi Ahli Seumur Hidup dalam Parti Warisan Sabah. Bahagian Parlimen Kinabatangan & Kawasan Dewan Undangan Negeri Sabah N.59 Sukau. Ketua Cawangan [Pekan Baharu Sukau] PENDIDIKAN Kolej Vokasional Pertanian Lahad Datu, Lahad Datu — SPMV - Graduasi April 1994 - November 1995 Bekas Pelajar Kolej Vokasional Pertanian dalam bidang khusus Veterinar Botanikal, Chemical Biologi dan Pengurusan Ladang Sekolah Kebangsaan Berhala Darat & Sekolah Rendah Kebangsaan Sukau, Sandakan, Sukau — UPSR - Graduasi 1985 - 1990 Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam. PROJECTS Project — Detail Projek MANTAN- Non-Profits Community Program-[Under Registration Progress] KEMAHIRAN Volunteer, Kerja Amal, Pelancongan, Penterjemah, Mandiri sejak tamat pengajian.

DARJAH KEBESARAN - Tiada JAWATAN Pernah memegang jawatan sebagai Pegawai Kemajuan Masyarakat - CDO bagi kawasan luar bandar [N.59 Sukau] tahun 2018-2019

Perkara YANG tidak diketahui ramai orang:[sunting sumber]

Pensasiah ke dalam' sanubari dilakukan dalamkeyataan sebenar; 2404:160:810E:1B5F:1:0:F2B:5AC7 05:35, 17 April 2024 (UTC)[balas]