Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama Kesatuan Eropah dan Malaysia (EU-MY PCA)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lokasi Kesatuan Eropah (EU) serta Malaysia

Kesatuan Eropah (EU) dan Malaysia telah menandatangani Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama (PCA), menandakan pencapaian penting dalam hubungan dua hala mereka pada 14 Disember 2022, semasa Sidang Kemuncak Peringatan ASEAN-EU yang diadakan di Brussels. Perjanjian ini bertujuan mengukuhkan kerjasama dalam pelbagai bidang antara EU dan Malaysia. Kompilasi ini meneroka implikasi dan potensi manfaat PCA EU-Malaysia, termasuk prospek perbincangan semula mengenai Perjanjian Perdagangan Bebas EU-Malaysia (MEUFTA). Dengan memberi tumpuan kepada meningkatkan perdagangan, pelaburan, dan hubungan politik, perjanjian ini berpotensi untuk memperdalam dan mempelbagaikan kerjasama antara EU dan Malaysia.

Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama EU-Malaysia merupakan langkah ke hadapan yang penting dalam mengukuhkan hubungan dan kerjasama dua hala antara EU dan Malaysia. Dengan rangka kerja komprehensif yang meliputi pelbagai sektor, perjanjian ini berpotensi untuk memperdalam hubungan ekonomi, menangani kebimbangan bersama, dan menggalakkan pembangunan mampan. Selain itu, PCA menetapkan peringkat untuk menyambung semula perbincangan mengenai Perjanjian Perdagangan Bebas EU-Malaysia, yang boleh membuka peluang baharu dan akses pasaran bagi kedua-dua pihak. Memandangkan Malaysia menuju ke arah yang betul dengan menandatangani perjanjian perdagangan bebas strategik, perjanjian ini menekankan komitmennya untuk membuka pasaran asing dan memupuk pertumbuhan ekonomi.

Gambaran keseluruhan Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama EU-Malaysia[sunting | sunting sumber]

Banggunan Kesatuan Eropah di Brussels

Upacara bersejarah menandatangani dan kepentingan PCA[sunting | sunting sumber]

Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama (PCA) antara Kesatuan Eropah (EU) dan Malaysia telah ditandatangani pada 14 Disember 2022, semasa Sidang Kemuncak Peringatan ASEAN-EU di Brussels. Majlis pemeteraian perjanjian itu merupakan detik bersejarah yang menandakan pencapaian penting dalam hubungan dua hala antara Malaysia dan EU. Wakil-wakil dari kedua-dua pihak, termasuk YB Senator Dato' Seri Diraja Dr Zambry Abd Kadir, Menteri Luar Negeri Malaysia, dan TYT Josep Borrell Fontelles, Wakil Tinggi EU untuk Hal Ehwal Luar Negeri dan Dasar Keselamatan/Naib Presiden Suruhanjaya Eropah, turut serta dalam majlis tersebut. Perjanjian ini merupakan perjanjian komprehensif pertama yang meliputi kerjasama dalam pelbagai bidang antara Malaysia dan EU[1].

Peruntukan utama dan bidang kerjasama yang diliputi oleh PCA[sunting | sunting sumber]

PCA EU-Malaysia merangkumi pelbagai bidang dalam kerjasama antara kedua-dua pihak. Ia merangkumi 60 artikel yang bertujuan meningkatkan kerjasama dalam pelbagai struktur bidang termasuk, seperti hubungan politik, perdagangan dan pelaburan, tenaga, pengangkutan, pertanian, kewangan, maritim, dan banyak lagi. Perjanjian itu mewujudkan rangka kerja politik strategik yang holistik untuk mengukuhkan hubungan dan kerjasama yang telah lama terjalin antara Malaysia dan EU. Dengan menangani pelbagai aspek kerjasama, PCA bertujuan untuk memperdalam dan mempelbagaikan perkongsian antara Malaysia dan EU dalam bidang kepentingan bersama[2].

Sumber: Asean briefing.com

Proses pengesahan[sunting | sunting sumber]

PCA akan berkuat kuasa sebaik sahaja ia disahkan oleh kedua-dua pihak, Malaysia dan Negara Anggota EU[1]. Proses ratifikasi melibatkan kerajaan masing-masing mengkaji dan meluluskan perjanjian tersebut. Garis masa yang tepat untuk proses ratifikasi dan kemasukan perjanjian itu bergantung kepada prosedur dan keperluan dalaman setiap pihak. Kedua-dua Malaysia dan EU dijangka menyelesaikan proses ratifikasi dalam masa terdekat[3].

Implikasi untuk perdagangan dan pelaburan[sunting | sunting sumber]

Perjanjian Perdagangan Bebas EU-Malaysia (MEUFTA)[sunting | sunting sumber]

Latar belakang rundingan MEUFTA[sunting | sunting sumber]

Rundingan Perjanjian Perdagangan Bebas EU-Malaysia (MEUFTA) telah mencapai kebuntuan pada tahun 2012. Walaubagaimanapun, pemeteraian Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama (PCA) antara EU dan Malaysia membuka jalan bagi memulakan semula perbincangan mengenai MEUFTA. MEUFTA dijangka meliputi akses pasaran untuk barangan, perkhidmatan, pelaburan, dan hak harta intelek, antara bidang lain[1]. Perjanjian itu berpotensi untuk mewujudkan persekitaran perdagangan yang lebih baik antara EU dan Malaysia, menggalakkan pertumbuhan ekonomi dan kerjasama.

Peluang akses pasaran yang berpotensi untuk EU melalui keanggotaan Malaysia dalam RCEP dan CPTPP[sunting | sunting sumber]

Melalui keanggotaan Malaysia dalam Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dan Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP), EU boleh mendapat akses kepada pasaran yang luas. RCEP dan CPTPP merangkumi lebih 2.3 bilion orang di 15 negara, menyediakan potensi pasaran yang ketara. Dengan sejajar dengan perkongsian perdagangan serantau Malaysia, EU boleh memanfaatkan zon perdagangan bebas yang luas ini dan mengembangkan jangkauan pasarannya[2].

Trend perdagangan dua hala dan kesan ekonomi hubungan EU-Malaysia[sunting | sunting sumber]

Jumlah perdagangan dua hala antara EU dan Malaysia mencecah anggaran US$48 bilion pada 2021. Malaysia menikmati lebihan sekitar US$20 bilion dalam hubungan perdagangan ini. Barangan eksport utama termasuk barangan elektrik dan elektrik, keluaran getah dan produk minyak sawit. Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama EU-Malaysia (PCA) melengkapkan dan mengukuhkan lagi kerjasama perdagangan dan pelaburan sedia ada antara kedua-dua pihak. Perjanjian itu menyediakan rangka kerja untuk meningkatkan hubungan ekonomi dan memupuk hubungan perdagangan yang saling menguntungkan[2].

YB Senator Dato' Seri Diraja Dr Zambry Abd Kadir, Menteri Luar Negeri Malaysia

Memperkukuh hubungan dan kerjasama politik[sunting | sunting sumber]

Rangka kerja politik strategik holistik yang disediakan oleh PCA[sunting | sunting sumber]

Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama (PCA) antara EU dan Malaysia merangkumi kerangka politik strategik yang holistik[1]. Rangka kerja ini bertujuan untuk memperbaiki dan mengukuhkan hubungan dan kerjasama yang telah lama terjalin antara kedua-dua pihak. Ia menyediakan pendekatan menyeluruh terhadap hubungan politik, mewujudkan asas kukuh untuk kerjasama dalam pelbagai bidang. Dengan meningkatkan dialog dan penglibatan politik, PCA memupuk hubungan yang lebih erat dan menggalakkan persefahaman antara Malaysia dan EU.

Menangani kebimbangan dan kerjasama bersama mengenai isu-isu alam sekitar[sunting | sunting sumber]

Josep Borrell Fontelles, Wakil Tinggi EU untuk Hal Ehwal Luar Negeri dan Dasar Keselamatan/Naib Presiden Suruhanjaya Eropah

PCA juga menyediakan ruang untuk menangani kebimbangan bersama dan memupuk kerjasama mengenai isu-isu alam sekitar antara Malaysia dan EU. Semasa perbincangan antara Menteri Luar Negeri Malaysia; YB Senator Dato' Seri Diraja Dr Zambry Abd Kadir dan Wakil Tinggi EU untuk Hal Ehwal Luar Negeri dan Dasar Keselamatan/Naib Presiden Suruhanjaya Eropah; TYT Josep Borrell Fontelles, Malaysia menyatakan kebimbangan mengenai undang-undang penebangan hutan yang dilaksanakan oleh EU. Ini menunjukkan kepentingan isu-isu alam sekitar dan keperluan kerjasama dalam mencari penyelesaian yang saling menguntungkan. PCA berfungsi sebagai platform untuk memudahkan perbincangan dan kerjasama mengenai hal-hal alam sekitar, mempromosikan pembangunan mampan dan perlindungan alam sekitar[3].

Meningkatkan kerjasama dalam pelbagai bidang[sunting | sunting sumber]

Sektor utama kerjasama di bawah PCA (tenaga, pengangkutan, pertanian, dan kewangan)[sunting | sunting sumber]

Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama (PCA) antara EU dan Malaysia merangkumi pelbagai sektor bagi meningkatkan kerjasama. Sektor-sektor ini termasuk tenaga, pengangkutan, pertanian, dan kewangan, antara lain. 60 artikel perjanjian itu bertujuan untuk meningkatkan kerjasama dalam bidang ini melalui dialog, pertukaran maklumat, dan inisiatif bersama. Dengan memberi tumpuan kepada sektor utama kepentingan bersama, PCA menggalakkan penglibatan dua hala dan perkongsian kepakaran dan amalan terbaik. Kerjasama meluas ini menyumbang kepada pembangunan dan pertumbuhan sektor-sektor ini, yang memberi manfaat kepada Malaysia dan EU[1].

Peranan dialog dan pertukaran maklumat dalam memupuk kerjasama[sunting | sunting sumber]

Dialog dan pertukaran maklumat memainkan peranan penting dalam memupuk kerjasama di bawah Perjanjian Perkongsian dan Kerjasama (PCA). PCA mewujudkan rangka kerja untuk dialog tetap dan konstruktif antara Malaysia dan EU, membolehkan mereka membincangkan isu-isu, bertukar idea, dan menyelaraskan dasar. Melalui dialog ini, kedua-dua pihak dapat menangani cabaran, meneroka peluang, dan memperdalam pemahaman mereka tentang perspektif masing-masing. Di samping itu, pertukaran maklumat memudahkan perkongsian pengetahuan, data, dan amalan terbaik, menggalakkan pembelajaran bersama dan mengenal pasti bidang untuk kerjasama. Pertukaran maklumat ini mengukuhkan kerjasama dan membuka jalan untuk inisiatif dan projek bersama dalam pelbagai bidang[1].

Memajukan matlamat pembangunan mampan[sunting | sunting sumber]

Kepentingan pembangunan mampan dalam perkongsian EU-Malaysia[sunting | sunting sumber]

Pembangunan mampan amat penting dalam perkongsian antara EU dan Malaysia. Menyedari keperluan pengawasan alam sekitar, kemajuan sosial, dan kemakmuran ekonomi, kedua-dua pihak menekankan integrasi matlamat pembangunan mampan ke dalam kerjasama mereka. Dengan mengutamakan amalan lestari, EU dan Malaysia menyasarkan untuk mencapai keseimbangan antara pertumbuhan ekonomi dan pemeliharaan alam sekitar, di samping menggalakkan kesejahteraan sosial. Komitmen terhadap pembangunan mampan ini sejajar dengan usaha global untuk menangani perubahan iklim, menggalakkan tenaga boleh diperbaharui, dan memastikan pembangunan yang bertanggungjawab dan inklusif[4].

Integrasi peruntukan pembangunan mampan dalam perbincangan Perjanjian Perdagangan Bebas EU-Malaysia[sunting | sunting sumber]

Perbincangan mengenai Perjanjian Perdagangan Bebas EU-Malaysia (MEUFTA) termasuk peruntukan yang memberi tumpuan kepada pembangunan mampan. Peruntukan ini bertujuan untuk memastikan pertumbuhan ekonomi dan aktiviti perdagangan menyumbang kepada perlindungan alam sekitar, keterangkuman sosial, dan amalan perniagaan yang bertanggungjawab. Dengan mengintegrasikan peruntukan pembangunan mampan ke dalam perjanjian itu, EU dan Malaysia menekankan kepentingan amalan lestari dan mengiktiraf keperluan perdagangan dan pelaburan untuk diselaraskan dengan matlamat alam sekitar dan sosial. Pendekatan ini mencerminkan komitmen untuk menggalakkan pembangunan mampan di samping memupuk kerjasama dan pertumbuhan ekonomi[4].

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f Kementrian Luar Negeri Malaysia (15 Disember 2022). "MALAYSIA DAN KESATUAN EROPAH MEMETERAI PERJANJIAN PERKONGSIAN DAN KERJASAMA 14 DISEMBER 2022, BRUSSELS, BELGIUM". Portal Rasmi Kementrian Luar Negeri Malaysia. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  2. ^ a b c Falak Medina, Ayman (30 January 2023). "The European Union and Malaysia Sign Partnership and Cooperation Agreement". [ASEAN Briefing Diarkibkan] Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada |archive-url= requires |archive-date= (bantuan). Dicapai pada 18 Jun 2023.
  3. ^ a b Ahmad, Amree (15 Disember 2022). "Malaysia, EU meterai Perjanjian Perkongsian Kerjasama". Utusan Malaysia. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  4. ^ a b "Malaysia, EU seal partnership and cooperation agreement". The Sun Daily. 3 January 2023. Dicapai pada 13 Jun 2023.