Pingat Kehormatan (Singapura)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pingat Kehormatan
JenisAnugerah kebesaran tentera Sunting ini di Wikidata
Dizahirkan1970 Sunting ini di Wikidata
Susunan keutamaan
Lebih tinggiDarjah Utama Bakti Cemerlang Sunting ini di Wikidata
Lebih rendahPingat Gagah Perkasa Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pingat Kehormatan dimulakan pada 1970. Pingat itu boleh diberikan kepada mana-mana anggota Angkatan Bersenjata Singapura atau Pasukan Polis Singapura yang telah melakukan apa-apa tindakan atau siri tindakan yang merupakan tingkah laku terhormat dalam perkhidmatan aktif di lapangan. Pingat boleh, dalam keadaan khas, diberikan kepada mana-mana orang yang menjalankan tugas operasi yang tindakan atau siri tindakannya merupakan tingkah laku yang terbilang. Pingat juga boleh diberikan selepas kematian.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

  • Pingat itu berlapis perak dan terdiri, di seberang, dari artifak empat-bulat yang ditumpangkan pada 2 pedang bersilang. Di tengah-tengah artifak itu terdapat bintang berujung lima di latar belakang enamel merah yang dikelilingi oleh karangan bunga laurel dengan enamel hijau. Di pangkalan ada gulungan dengan tulisan "PINGAT KEHORMATAN".
  • Yang sebaliknya memikul Jata Negara.
  • Riben terdiri daripada jalur tengah putih yang diapit di setiap sisi oleh jalur merah, jalur ungu, jalur kelabu diikuti dengan jalur ungu dan jalur kelabu, dalam urutan itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]