Professor (Money Heist)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Professor
Watak Money Heist
Kemunculan pertama "Do as Planned" (2017)
Kemunculan terakhir "The Paris Plan" (2020)
Dicipta oleh Álex Pina
Dilakonkan oleh Álvaro Morte
Informasi
GelaranThe Professor / Salvador "Salva" Martín
PekerjaanDalang Rompakan
KeluargaJesús Marquina (ayah)
Berlin (abang)
PasanganRaquel Murillo
KewarganegaraanSpanish

Professor (Sergio Marquina) ialah watak fiksyen dalam siri Netflix Money Heist, yang dilakonkan oleh Álvaro Morte.[1] Beliau seorang dalang rompakan bagi Royal Mint of Spain & Bank Of Spain dan yang mengumpulkan kumpulan itu, serta adik kepada Berlin.

Personaliti[sunting | sunting sumber]

Sergio sangat cerdas dan teliti. Dia tampak sangat bertekad untuk mencuri wang terbesar dalam sejarah, setelah merancangnya selama beberapa tahun.Sebaik sahaja dia merekrut pasukan impiannya, dia membuat semua orang mengikut jadual pelajaran dengan ketat, lengkap dengan peraturan asas untuk mempersiapkan dan melaksanakan rompakan.

Biografi watak[sunting | sunting sumber]

Segio Marquina atau Professor ialah ketua kumpulan, dan orang yang merancang dan mengatur serangan dengan teliti terhadap Royal Mint dan Bank of Spain. Dia bijak tetapi kusut penampilannya. Idea rompakan pertama di Royal Mint of Spain ialah idea daripada ayahnya yang mati ditembak sebelum melakukannya. Idea rompakan kedua pula daripada abangnya dan kawan abangnya, Martin Berrote (Palermo), iaitu Bank of Spain. Datuknya pula telah berperang melawan fasis di Itali [2].Profeesor telah jatuh cinta kepada seorang inspektor yang bertaggungjawab untuk menguruskan kes rompakan pertama, iaitu Raquel Murillo.

Penerimaan Watak[sunting | sunting sumber]

Profesor adalah salah satu kegemaran peminat siri ini. Untuk peranannya, Morte dicalonkan untuk Premios de la Unión de Actores pada tahun 2018 dalam kategori "Pelakon televisyen terbaik",[3] memenangi Premis IRIS ke-21 (es) pada tahun 2019 untuk Pelakon Terbaik,[4] dan dicalonkan untuk Premios Feroz pada tahun 2020 untuk Pelakon Utama Terbaik dalam Siri.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "PERSONAJES 'LA CASA DE PAPEL' - LOS ATRACADORES - Álvaro Morte es El Profesor" (dalam bahasa Sepanyol). antena3.com. Dicapai pada 15 April 2020.
  2. ^ Pereira, Alien (19 February 2018). ""Bella Ciao": música em "La Casa de Papel" é antiga, mas tem TUDO a ver com a série" (dalam bahasa Portugis). vix.com. Dicapai pada 14 August 2019.
  3. ^ "Los actores de 'La casa de papel' se llevan la mayoría de las nominaciones de los Premios de la Unión de actores" (dalam bahasa Sepanyol). 13 February 2018. Dicapai pada 16 September 2018.
  4. ^ "'La casa de papel' arrasa con cinco galardones en los Premios Iris" (dalam bahasa Sepanyol). elmundo.es. 19 November 2019. Dicapai pada 19 November 2019.
  5. ^ Aller, María (29 November 2019). "Así quedan las nominaciones a los Premios Feroz" (dalam bahasa Spanish). fotogramas.es. Dicapai pada 6 December 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)