Pushback

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam penerbangan, pushback ialah prosedur lapangan terbang di mana pesawat didorong ke belakang dari kedudukan parkirnya, biasanya di gerbang lapangan terbanh oleh kekuatan luaran.[1] Pushback dilakukan oleh kenderaan berprofil rendah khas yang disebut pushback traktor atau kapal tunda.

Walaupun banyak pesawat mampu bergerak ke belakang menggunakan dorong terbalik (prosedur yang dikenali sebagai powerback), letupan jet yang dihasilkan atau pencucian alat peraga akan menyebabkan peningkatan kebisingan, kerosakan pada bangunan atau peralatan terminal, dan kecederaan. kakitangan lapangan terbang kerana serpihan halaju tinggi. Serpihan ini juga akan diserap ke dalam mesin, seperti dalam penggunaan biasa, dan menyebabkan keausan yang berlebihan - penyebab utama keausan pada mesin pesawat adalah semasa penggunaan di darat.[2] Oleh itu, pushback ialah kaedah yang lebih disukai semasa mengendalikan pesawat di darat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kumar, Bharat; DeRemer, Dale; Marshall, Douglas M. (2004). An Illustrated Dictionary of Aviation. New York: McGraw-Hill. m/s. 514. ISBN 978-0-07-139606-6.
  2. ^ Ravikovich, A (2020). "Criterion for evaluation of erosion of aviation engine parts from polymer composite materials". IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering. 868: 1. doi:10.1088/1757-899X/868/1/012026 – melalui Research Gate. Efek ini melekat pada tahap lepas landas dan pendaratan ketika pasir dan debu terangkat dari landasan oleh aliran udara, yang sangat mempengaruhi daya tahan komponen PCM.