Quinn Fabray

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Quinn Fabray
Watak Glee
Kemunculan pertama "Pilot"
Dicipta oleh Ryan Murphy
Brad Falchuk
Ian Brennan
Dilakonkan oleh Dianna Agron
Informasi
PekerjaanPelajar
KeluargaRussell Fabray (bapa)
Judy Fabray (ibu)
Frannie (adik)
Pasangan rapatSam Evans
Noah Puckerman
Finn Hudson
AnakBeth Corcoran (anak kandung)
AgamaKristian

Quinn Fabray ialah watak cereka dan utama dalam siri komedi drama Fox Broadcasting Company, Glee. Dilakonkan oleh Dianna Agron dan tampil di Glee di episod pertama, Pilot.[1][2][3]

Di episod pertamanya, Quinn diperkenalkan sebagai seorang pelajar antagonis cantik yang popular di sekolah dan menyertai kelab Cheerleader. Quinn menyertai kelab glee di episod Showmance, sebagai pengintip kerana disuruh pelatihnya, Sue Sylvester (Jane Lynch). Namun dalam cerita berikutnya, Quinn hamil kerana Puck. di kehilangan statusnya di sekolah dan Sue pun menendangnya keluar dari Cheerleader dan terus bersama kelab glee.

Pada awal musim ke-2 Quinn kembali menyertai kelab Glee dan menjalin hubunga dengan anggota futbol baru Sam Evans (Chord Overstreet). Quinn dan Sam terpilih untuk menyanyi duet di Sectionals musim kedua, kerana mereka menang di Duets dibantu Finn dan Rachel.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Martin, Denise (April 26, 2009). "Video: 'Glee' team rewrites the school musical". Los Angeles Times. Dicapai pada May 19, 2009.
  2. ^ "Glee Casting: Quinn". Hulu.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 13, 2011. Dicapai pada March 22, 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "Dianna Agron Biography". TV Guide. Dicapai pada February 18, 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]