Radio kampus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Radio kampus (juga dikenali sebagai radio kolej, radio universiti atau radio pelajar) ialah sejenis stesen radio yang dikendalikan oleh pelajar kolej, universiti atau institusi pendidikan lain. Pengaturcaraan mungkin dicipta atau dihasilkan secara eksklusif oleh pelajar, atau mungkin termasuk sumbangan program daripada komuniti tempatan di mana stesen radio itu berpusat. Kadangkala stesen radio kampus dikendalikan untuk tujuan melatih kakitangan radio profesional, kadangkala dengan tujuan untuk menyiarkan program pendidikan, manakala stesen radio lain wujud untuk menyediakan alternatif kepada penyiaran komersial atau penyiar kerajaan.

Stesen radio kampus biasanya dilesenkan dan dikawal oleh kerajaan negara, dan mempunyai ciri yang sangat berbeza dari satu negara ke negara seterusnya. Satu persamaan antara banyak stesen radio tanpa mengira lokasi fizikalnya ialah kesediaan—atau, di sesetengah negara, malah keperluan pelesenan—untuk menyiarkan pilihan muzik yang tidak dikategorikan sebagai hits komersial. Oleh sebab itu, radio kampus telah dikaitkan dengan aliran muzik yang baru muncul, termasuk genre seperti punk dan new wave, rock alternatif, indie rock dan hip hop, lama sebelum genre tersebut menjadi sebahagian daripada arus perdana muzik. Stesen radio kampus juga sering memberikan siaran dan pendedahan promosi kepada artis tempatan yang baru dan baru muncul.

Banyak stesen radio kampus membawa pelbagai pengaturcaraan termasuk berita (selalunya tempatan), sukan (sering berkaitan dengan kampus), dan pengaturcaraan perkataan yang dituturkan serta muzik umum. Selalunya format radio paling baik digambarkan sebagai bentuk bebas, dengan banyak kreativiti dan individualisme di kalangan joki cakera dan hos rancangan. Beberapa stesen radio ini telah mendapat pujian kritikal untuk pengaturcaraan mereka dan dianggap oleh komuniti di mana ia dibenamkan sebagai saluran media yang penting.