Rakhine

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rakhine people
ရခိုင်လူမျိုး (Rakhine)
Seorang gadis Rakhine menyimbah air kepada orang ramai semasa Tahun Baru Myanmar. ​
Jumlah penduduk
4 million (2024 est.)
Kawasan ramai penduduk
 Myanmar3,600,000
 Bangladesh224,261[1]
 India50,000
Negara-negara lain50,000 - 100,000
Bahasa
Bahasa Rakhine, Burma
Agama
Buddha Theravada

Rakhine (Bahasa Burma dan Bahasa Rakhine: ရခိုင်လူမျိုး)atau Arakan ialah kumpulan etnik Asia Tenggara di Myanmar.Kumpulan ini merupakan kumpulan majoriti di negeri Rakhine (sebelum ini negeri Arakan).Ia adalah antara 135 kumpulan etnik yang diiktiraf secara rasmi oleh Kerajaan Kesatuan Myanmar. Orang Rakhine kebanyakannya bertutur dalam bahasa Rakhine dan bahasa Burma. Orang Rakhine membentuk 4% daripada Myanmar.Komuniti Rakhine juga wujud di Chittagong Hill, Bangladesh dan di India, di mana mereka masing-masing dikenali sebagai orang Marma dan Mog.

Etnonim[sunting | sunting sumber]

Rakhine (kurang biasa dieja Rakhaing) ialah etnonim kontemporari dan nama wilayah di Rakhine, dalam bahasa Burma dan Inggeris hari ini..[2]Perkataan itu masih wujud hingga pertengahan abad ke-11, muncul pada inskripsi tiang di Kuil Shite-thaung, dan juga muncul dalam akaun Eropah, Parsi, dan Ceylon menjelang abad ke-15.[2]Maha Yazawin karya U Kala menjejaki etimologi perkataan itu kepada penaklukan Alaungsithu ke atas wilayah itu semasa era Pagan, tetapi bukti epigrafi untuk menyokong teori asas masih kurang.Arthur Phayre mengesan etimologi kepada perkataan Sanskrit atau Pali untuk 'raksasa' atau 'syaitan' (rākṣasa dan rakkhasa) masing-masing, yang lebih berkemungkinan

Antara abad ke-17 dan ke-18, Rakhine mula menamakan diri mereka Mranma (မြန်မာ), seperti yang dibuktikan oleh teks seperti Rakhine Minrazagri Ayedaw Sadan dan Dhanyawaddy Ayedawbon.[3][2] Perkataan itu, yang juga serumpun dengan Bamar dan merupakan sebutan Rakhine bagi "Myanmar," terus digunakan oleh keturunan mereka di Bangladesh, yang dikenali sebagai Marma.Menjelang tempoh ini, orang Bamar mula memanggil Rakhine sebagai Mamagyi (မြန်မာကြီး; lit. 'Nenek Besar / Myanmar'), seperti yang dibuktikan oleh sumber Burma dan asing sezaman ​ ​Menjelang 1585, akaun Eropah, Parsi dan Bengali mula menggambarkan kumpulan Rakhine dan Buddha sebagai Magh. Etimologi perkataan itu berkemungkinan berasal daripada Magadha, nama sebuah kerajaan Buddha kuno.Menjelang akhir abad ke-19, pihak berkuasa British menerima pakai etnonim Arakan. Selepas 1991, kerajaan Burma menukar nama Inggeris rasmi kumpulan etnik itu kepada Rakhine, sebagai sebahagian daripada usaha yang lebih luas untuk membumikan etnonim Inggeris dan nama tempat di negara itu.[4][5]

Taburan geografi[sunting | sunting sumber]

Di luar Myanmar, komuniti Rakhine yang cukup besar wujud di daerah tenggara Bangladesh, iaitu di Khagrachari, Rangamati, Bandarban dan selatan Cox's Bazar.Terdapat komuniti kecil orang Rakhine yang mendiami kawasan pantai Patuakhali, Borguna dan Cox's Bazar, telah berhijrah ke Bangladesh dari Myanmar sebelum pembentukan dua negara kontemporari ini

Budaya[sunting | sunting sumber]

Rakhine kebanyakannya penganut Buddha Theravada dan merupakan salah satu daripada empat kumpulan etnik Buddha utama Burma (yang lain ialah orang Burman, Shan dan Mon). Budaya Rakhine adalah serupa dengan budaya Burma arus perdana tetapi dengan lebih banyak pengaruh India, mungkin disebabkan pengasingan geografinya dari tanah besar Burma yang dibahagikan dengan Pergunungan Arakan dan jaraknya yang lebih dekat dengan India.Jejak pengaruh India kekal dalam banyak aspek budaya Arakan, termasuk kesusasteraan, muzik dan masakannya.Gusti Rakhine kyin tradisional juga memainkan peranan penting dalam budayanya. Rakhine mont di, yang terdiri daripada mi bihun, popular di seluruh Myanmar.

Bahasa Rakhine berkait rapat dan secara amnya saling difahami dengan bahasa Burma.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Table 1.4 Ethnic Population by Group and Sex" (PDF) (dalam bahasa Bengali). Bangladesh Bureau of Statistics. 2021. m/s. 33. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 15 Mac 2023. Dicapai pada 24 Ogos 2022.
  2. ^ a b c Charney, Michael (November 2005). ""Theories and Historiography of the Religious Basis of Ethnonyms in Rakhaing (Arakan), Myanmar (Burma)"" (PDF). The Forgotten Kingdom of Arakan: A Public Seminar on the People of Present Day Arakan State of Myanmar.
  3. ^ Kyaw Minn Htin (Disember 2015). "The Marma from Bangladesh: A 'de-Arakanized' Community in Chittagong Hill Tracts" (PDF). Suvannabhumi. 7 (2): 133–153.
  4. ^ Leider, Jacques P. (2015). "Competing Identities and the Hybridized History of the Rohingyas". Dalam Egreteau, Renaud; Robinne, Francois (penyunting). Metamorphosis: Studies in Social and Political Change in Myanmar (PDF). NUS Press.
  5. ^ Day, Katie; Edwards, Elise M. (31 Disember 2020). The Routledge Handbook of Religion and Cities (dalam bahasa Inggeris). Routledge. ISBN 978-1-000-28926-8.