Ranhill Holdings Berhad

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Ranhill)
Ranhill Holdings Berhad
Jenis/bentuk sahSyarikat dagangan awam
Didagangkan sebagaiMYX: 5272
ISINMYL5272OO009
IndustriAlam sekitar, kuasa
PendahuluSymphony House Berhad
Ditubuhkan1955 Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatTingkat 15, Wisma PERKESO, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur, Malaysia
Tokoh pentingHamdan Mohamad, Presiden dan Ketua Eksekutif
HasilRM 628.2 juta (Jun 2015)
Bilangan kakitangan3,902
Tapak webwww.ranhill.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ranhill Holdings Berhad (MYX: 5272) ialah konglomerat Malaysia yang mempunyai kepentingan dalam sektor alam sekitar dan kuasa.[1] Dalam sektor alam sekitar, ia menyediakan perkhidmatan bekalan air, mengendalikan loji rawatan air dan air, dan menyediakan perkhidmatan khusus dalam pengurusan dan pengoptimuman aset utiliti air. Dalam sektor kuasa, ia membangun, memiliki dan mengendalikan aset penjanaan kuasa. Operasi dan perkhidmatannya adalah terutamanya di Malaysia, dan operasi antarabangsanya berpusat di pasaran Asia seperti China, Thailand dan Asia Tenggara.[2]

Di dalam perniagaan alam sekitar, Ranhill telah diberikan lesen eksklusif oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Malaysia untuk menyediakan perkhidmatan bekalan air kepada pelanggan akhir di seluruh Negeri Johor, negeri kedua paling ramai penduduknya di Malaysia, dengan penduduk lebih kurang 3.5 juta orang. Di luar Malaysia, ia mengendalikan aset konsesi air berdasarkan BOT, BTO dan TOT di China yang terdiri daripada 8 loji rawatan air kumbahan dengan kapasiti dari 5.0 MLD hingga 80.0 MLD dan loji penambakan 30.0 MLD. Di Thailand, Ranhill mempunyai 4 loji rawatan air minum dengan kapasiti dari 10.5 MLD hingga 15.0 MLD, 4 loji rawatan air kumbahan dengan kapasiti dari 1.5 MLD hingga 24.0 MLD dan 10.0 MLD loji penambakan. Di samping itu, melalui usahasamanya, Yichun Pinang, Ranhill juga mengendalikan loji rawatan air minum di Yichun Cit, China dengan kapasiti rawatan 50.0 MLD.

Dalam perniagaan kuasa, Ranhill memiliki dan mengendalikan dua kilang kuasa 190 MW CCGT di Sabah, Malaysia melalui anak-anak syarikatnya, RPI dan RPII, berdasarkan asas BOO dan BOT, menjana 380 MW tenaga elektrik untuk tempoh 21 tahun, bermula pada 25 Oktober 2008 dan pada 22 April 2011 berkenaan dengan RPII. Ia menyediakan perkhidmatan O & M ke RPI dan RPII dengan RPOM dan RPOMII.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ranhill focuses on core business for its future growth New Straits Times (8 Mei 2018). Dicapai pada 8 Mei 2018.
  2. ^ Stock With Momentum: Ranhill Holdings The Edge Markets (4 Oktober 2018). Dicapai pada 27 Februari 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]