Rerambut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rerambut
Saluran rerambut
Pancaran gambar mikroskop elektron bagi sel darah merah dalam rerambut tisu pankreas. Lapik rerambut terdiri daripada sel endotelial panjang, nipis, bersambung dengan sambungan ketat.
Ilustrasi ringkas bagi jaringan rerambut (tiada sfinkter prarerambut yang tidak wujud dalam semua rerambut[1]).
Butiran
Pengenalpastian
nama bahasa Latinvas capillare[2]
MeSHD002196
TAA12.0.00.025
THH3.09.02.0.02001
FMAFMA:63194
Terminologi anatomi

Rerambut atau kapilari ialah saluran darah yang paling kecil dalam badan dan merupakan sebahagian daripada mikroedarannya. Lapik endoteliumnya hanya setebal satu sel. Salur mikro ini yang berukuran diameter antara 5 hingga 10 mikrometre bersambung dengan salur halus (arteriol) dan venul serta membantu membolehkan pertukaran air, oksigen, karbon dioksida, dan banyak lagi nutrien dan bahan buangan kimia antara darah dan tisu[3] sekitar mereka. Semasa perkembangan embriologi,[4] rerambut baru terbentuk melalui vasculogenesis , proses pembentukan saluran darah yang berlaku melalui pengeluaran sel-sel endothelial de novo diikuti dengan pembentukan tiub vaskular.[5] Istilah angiogenesis mewakili pembentukan rerambut baru dari saluran darah dan endothelium sudah ada yang sedia ada yang membahagikan.[6]

Anatomi[sunting | sunting sumber]

Rajah diringkaskan yang menunjukkan aliran darah melalui tubuh, melalui jaringan rerambut dalam laluannya.

Darah mengalir keluar dari jantung melalui arteri yang bercabang dan menyempit membentuk arteriol dan kemudian berpecah lebih lanjut membentuk rerambut. Selepas tisunya telah diperfusi, rerambut bertaut dan melebar untuk membentuk venul yang kemudiannya melebar dan mergabung untuk membentuk urat yang kemudian mengembalikan darah kepada jantung melalui pembuluh agung yang berbeza.

Rerambut tidak berfungsi dengan sendiri tetapi sebaliknya dalam batas rerambut, rangkaian menyulam rerambut membekalkan darah pada organ-organ dan tisu. Lebih banyak aktif sel atau persekitaran melakukan metabolisme, lebih banyak rerambut diperlukan bagi membekalkan zat dan mengangkut bahan buangan. Batas rerambut boleh terdiri daripada dua jenis saluran: rerambut benar yang bercabang dari arteriol dan menyediakan pertukaran di antara sel-sel dan darah, dan metarterioles yang merupakan saluran pendek yang secara langsung menghubungkan arteriol dan venul di hujung batas yang bertentangan.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Sakai 13 tidak disediakan
  2. ^ "THH:3.09 The cardiovascular system". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-06-29. Dicapai pada June 3, 2014.
  3. ^ Maton, Anthea; Jean Hopkins; Charles William McLaughlin; Susan Johnson; Maryanna Quon Warner; David LaHart; Jill D. Wright (1993). Human Biology and Health. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall. ISBN 0-13-981176-1.[halaman diperlukan]
  4. ^ http://www.wormbook.org/chapters/www_embryovariationdevelop/embryovariationdevelop.html
  5. ^ John S. Penn (11 March 2008). Retinal and Choroidal Angiogenesis. Springer. m/s. 119–. ISBN 978-1-4020-6779-2. Dicapai pada 26 June 2010.
  6. ^ "Endoderm -- Developmental Biology -- NCBI Bookshelf". Dicapai pada 2010-04-07.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]