Ross 128

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Ross 128 adalah sebuah bintang merah kerdil berada di khatulistiwa zodiak konstelasi dari Virgo. Magnitude Ross 128 adalh sebesar 11.13, yang sukar dilihat dengan mata kasar. Berdasarkan ukuran parallax, jarak bintangnya dari Bumi adalah 10.89 tahun kelajuan cahaya, membuatkan ianya kedua belas paling dekat dengan Sistem Solar. Ia adalah yang pertama di katalog pada tahun 1926 oleh ahli astronomi Amerika Frank Elmore Ross.

Jarak terdekat bintang-bintang dari 20.000 tahun lalu sehingga 80,000 tahun di masa depan. Pendekatan Ross 128 diwakili oleh cahaya salmon-hued garis.

Bintang ini mempunyai klasifikasi cemerlang M4 V, yang meletakkannya di antara kategori bintang-bintang dikenal sebagai merah kerdil. Ianyamempunyai 15% massa Matahari dan 21% radius Matahari, ia juga kurang menghasilkan tenaga menjadikan hanya 0.036% kilauan matahari; bagaimanapun, kebanyakan tenaga yang dipancarkan dengan bintang-bintang di inframerah band, dengan bolometric kilauan yang sama untuk 0.35% solar. Ini tenaga yang terpancar dari bintang luar suasana pada suhu yang berkesan dari 3,180 K. Ini memberikan ianya sejuk orange-cahaya merah dari sebuah M-jenis bintang.

Ross 128 adalah sebuah old disk star, yang tidak banyak memounya unsur-nsur selain Hydrogen dan helium, apa yang ahli astronomi jangka bintang metallicity, dan ia orbit dekat pesawat itu Milky Way galaksi. bintang tidak mempunyai kuat melebihi inframerah radiasi. Satu inframerah yang berlebihan biasanya penunjuk debu cincin di orbit sekitar bintang-bintang itu.

Pada tahun 1972, suar itu dikesan dari Ross 128. Ia diperhatikan untuk meningkatkan di kecerahan sebanyak kira-kira setengah magnitude di ultraviolet U band, kembali ke normal kecerahan dalam waktu kurang dari satu jam. Di optik panjang gelombang, kecerahan perubahan hampir tidak dapat dikesan.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Ia telah diklasifikasikan sebagai suar bintang dan diberi berubah bintang penetapan FI Virginis.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah. Kerana rendah kadar suar aktiviti, ia dianggap sebagai seorang magnet berkembang bintang. Itu adalah, ada beberapa bukti bahawa magnet brek bintang itu keren angin telah menurunkan frekuensi flare, tapi tidak hasil bersih.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Kecerahan variasi terfikir disebabkan oleh putaran bintang dan magnet kitaran yang sama untuk rays kitaran juga telah dikesan. Ini menyebabkan perubahan hanya beberapa ribu besarnya. Putaran tempoh didapati 165.1 hari, dan magnet panjang kitaran 4.1 tahun.Ralat petik: Pembukaan tag <ref> tidak tidak berfungsi atau mempunyai nama yang salah.

Ross 128 mengorbit melalui galaksi dengan eksentrisitas dari 0.122, menyebabkan jarak dari Pusat Galaksi berjarak antara 26.8–34.2 kly (8,200–10,500 pc). Orbit akan membawa bintang yang lebih dekat dengan tata Surya di masa depan. Yang terdekat, akan berlaku pada kira-kira 71,000 tahun, ketika itu akan datang dalam 6.233 ± 0.085 ly (394,200 ± 5,400 AU).

Pada 12 Mei, 2017, penyelidik telah mendapati Ross 128 mempunyai isyarat misteri menggunakan Observatorium Arecibo. Abel Méndez, astrobiologist di University of Puerto Rico di Arecibo, telah mengatakan bintang tersebut telah diperhatikan selama sepuluh minit, pada masa yang luas-band sinyal radio "hampir berkala" dan menurun di frekuensi. Pada 16 Julai 2017, signal aneh pada frekuensi rendah tidak pernah sebelum ini diperhatikan dari merah kerdil, dilaporkan di Twitter dengan Méndez telah "disahkan". Tiada lagi signal yang dikesan dalam kajian susulan oleh Arecibo, bagaimanapun, Green Bank Teleskop di Virginia Barat dan Allen Teleskop Array (ATA) di California utara, , menyarankan kemungkinan bahwa sinyal terdeteksi lebih awal telah mengganggu frekuensi radio dari sebuah satelit tiruan yang mengorbit Bumi.

Ross 128 b telah di kesan pada bulan Julai tahun 2017 oleh KECAPI instrumen di La Hanya Pemerhatian di Chile, dengan mengukur perubahan dalam radial velocity tuan rumah bintang. Kewujudan telah disahkan pada 15 November tahun 2017. Saiznya adalah kedua yang paling dekat dengan Bumi, selepas Proxima b.[1] Ross 128 b mempunyai sekurang-kurangnya massa 1.35 kali Bumi, dan orbit 20 kali lebih dekat dengan bintang daripada Bumi mengorbit Matahari, memintas hanya 1.38 kali lebih solar radiasi dari Bumi,[2] meningkatkan peluang penahan suasana yang lebih geologi skala masa. Pada tahun 2017, Ross 128 b adalah calon terbaik untuk berpotensi boleh didiami ia.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Sistem planet[sunting | sunting sumber]

Sifat[sunting | sunting sumber]

Luar biasa sinyal radio[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Koren, Marina. "An Earth-Sized Exoplanet in Our Cosmic Neighborhood". The Atlantic. The Atlantic Monthly Group. Dicapai pada 15 November 2017.
  2. ^ Nearby planet is 'excellent' target in search for life. Paul Rincon, BBC News. 15 November 2017.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "hipparcos" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RECONS" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "baas36" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "warren1978" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "aass26_275" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PCRV" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "aaa379" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "rodono" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "4-planet" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "apjss71_895" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "sanchez1990" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "aj36_856_124" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "apj1_309_858" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "apjss154_1_453" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "apj667_1_527" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "rmaa34_37" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "nea" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "zombeck2007" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Mannetal2015" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "eso" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "gaiadr1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PHL-20170712" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TW-20170716" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PHL-20170717" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NW-20170717" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TV-20170717" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "TA-20170717" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "UCB-20170720" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PHL-20170721" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SP-20170721" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "APJ" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ibvs" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "lee" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "sm" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.