SIGPRO

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
SIG Pro
SIG Pro SP2022 9 mm
JenisSepara automatik
Tempat asal Switzerland
Sejarah pengeluaran
PerekaSwiss Arms AG dan Sauer & Sohn
Direka1998
PengeluarSwiss Arms AG
Dihasilkan1999—
AnekaSila lihat Versi
Spesifikasi
Berat
  • 760 g (9 mm)
  • 790 g (lain-lain)
Panjang187 mm (7.4 in)
Panjang laras98 mm (3.9 in) (112 mm dipasang alat pelenyap bunyi)

Kartrij
  • 9 mm Parabellum
  • .40 S&W
  • .357 SIG
AksiSistem Anjalan
Sistem suapanSistem Kelopak:
  • 15-butir (9 mm)
  • 12-butir (lain-lain)

SIG Pro merupakan satu siri pistol separa automatik yang direka dan dibuat oleh Swiss Arms AG (dahulunya Schweizerische Industrie Gesellschaft dan Sauer & Sohn) dan diagihkan di Amerika Syarikat oleh SIGARMS. Ia merupakan pistol yang pertama menggunakan bingkai polimer sama ada daripada syarikat. Ia adalah didapati di beberapa kelainan (SP 2009, SP 2022 dan SP 2340) dan kurung peluru .40 S&W, 9 mm Parabellum dan .357 SIG.

Siri-siri pistol SIG Pro adalah usaha sama antara dua orang pereka senjata terkenal Eropah; SIG Arms AG (sekarang Swiss Arms AG) dan J P Sauer & Sohn of Germany. Seperti gabungan usaha niaga yang lain antara dua buah syarikat ini pistol-pistol tersebut adalah kadang-kadang dikenali untuk sebagai SIG Sauer. Ia adalah pada mulanya dibangunkan dengan menggunakan kaliber .40 S&W dengan menggunakan satu bingkai polimer dan rekaan berkala dan ia adalah yang pertama kali diperkenalkan pada tahun 1998 sebagai SIG Pro SP 2340. Setahun kemudian, versi 9mm dikenali sebagai SP 2009, telah diperkenalkan dalam pengeluaran.

Reka Bentuk[sunting | sunting sumber]

SIG Pro adalah pistol yang menggunakan satu sistem sentakan pendek, pangkal pistol berkunci. Ia menggunakan satu tradisional yang ada pada Browning iaitu sistem kunci cam-operated. Mengunci laras ke dalam slide melalui rumah lonjakan sederhana.

Bingkainya diperbuat daripada polimer, dengan panel grip boleh tanggal. Panel grip mudah ditukarganti dan boleh didapati dalam beberapa saiz yang berbeza dan bentuk.

Rekaan keseluruhan adalah berbeza sedikit daripada SIG-Sauer yang terdahulu iaitu SIG P220 atau SIG P226, tidak mempunyai tuil penyahhimpun berasingan di bingkai dan pembebasan slaid seperti tuil yang agak berbeza.

SIG Pro standard tidak mempunyai sistem keselamatan tetapi ia secara manual yang boleh menggabungkan satu suis penarik (merendahkan penghentak cas peluru dengan tiada ketara pin peletup), tidak menggunakan bar-picu (tidak menggunakan picu apabila slaid keluar daripada cas peluru), kunci pin peletup automatik (tidak membebaskan pin peletup sehingga picu dilepaskan) dan satu lurah pemintas penghentak keselamatan (mencegah penghentak cas daripada bahagian belakang pin peletup dengan ketara sehingga picu adalah dilepaskan).

Kelainan-kelainan[sunting | sunting sumber]

Sig Pro standard didatangkan satu sistem pistol Double-Action / Single Action dengan 10lb dan 4.5lb mencetuskan pengaruh, masing-masing. Penukaran peralatan Double-Action Only juga boleh didapati daripada Sig.

SP 2340[sunting | sunting sumber]

Ini adalah pistol asal seperti yang diumumkan dalam 1998. Ia mempunyai satu pengadang picu bulat dan adalah kurung peluru untuk kaliber .40 S&W dan .357 SIG.

SP 2009[sunting | sunting sumber]

Ini adalah versi 9x19mm Parabellum yang diumumkan pada tahun 1999, setahun selepas pistol asal dikeluarkan.

SPC 2009[sunting | sunting sumber]

Ini adalah satu versi yang lebih pendek, SP 2009 dengan satu 3.58" laras panjang dan satu-satunya didapati menggunakan 9mm. Ia dilengkapi dengan sistem landasan tambahan SIG dan pengadang picu berbentuk bulat. Ini adalah asas untuk SPC 2022.

SP2009-9-BMS[sunting | sunting sumber]

Satu kelainan SP 2009 standard dengan satu slaid pendaki keselamatan manual dan picu pendek. Ini telah ditawarkan untuk satu masa yang singkat untuk pasaran awam AS, maklumat boleh didapati di: http://lundestudio.com/SigProFAQ/IX/18.html Diarkibkan 2013-09-21 di Wayback Machine

SP 2022[sunting | sunting sumber]

French SP 2022
French SP 2022

Ini SP 2022 adalah yang diubahsuai daripada versi SP 2009/2340. Ia didatangkan terus daripada kilang yang digunakan oleh polis Perancis dan Gendarmerie pada tahun 2002 untuk rancangan jangkahayat selama 20 tahun. 460,000 butir telah digunakan untuk ujian sebelum digunakan oleh pengguna-pengguna di masa yang akan datang dan modifikasi SIG Pro telah diikuti bagi mengeluarkan 2022. Ia boleh menggunakan 9 mm, .40 S&W dan .357 SIG. Pistol ini dipasang dengan landasan Picatinny daripada model landasan proprietari yang lain dan pengadang picu depan adalah dibentuk secara berbeza untuk membenarkan satu pegangan jari. Ia juga boleh dapat dilengkapkan dengan penyerap bunyi boleh lepas dan dilengkapi pejera terbuka yang bersesuaian dengan slide.

SPC 2022[sunting | sunting sumber]

Ini adalah versi kompak bagi SP 2022 dengan satu laras 7 mm dan panjang keseluruhan yang lebih pendek dan satu 10 mm cengkaman lebih pendek. Ia dilengkapi dengan satu landasan Picatinny dan satu alur jari pengadang picu. Hanya menggunakan kaliber 9mm.

Pengguna[sunting | sunting sumber]

 Amerika Syarikat

SIG Pro adalah digunakan oleh United States Drug Enforcement Administration (DEA), serta satu jumlah agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang lain seluruh dunia.

 Perancis

Dalam 2003, agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang Perancis (termasuk Gendarmerie, Police Nationale dan kastam) menggunakan SP 2022 untuk menggantikan Beretta 92G dan pistol yang lama. Satu jumlah 260,000 SP 2022 telah ditempah oleh Perancis.

 Switzerland

SIG Pro juga digunapakai oleh Polis Tentera Switzerland dan pasukan-pasukan polis Lucerne and Schwyz.

 Malaysia

Pada tahun 2007, Tentera Darat Malaysia dan Polis Diraja Malaysia menempah sejumlah besar SIG Pro versi SP 2022 dan SPC 2022 untuk kegunaan anggota tetap dan pasukan elit.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Senarai senjata api Pistol
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z - Lain-lain.