SK8 the Infinity

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

SK8 the Infinity (Jepun: SK∞ エスケーエイト, Hepburn: Esu Kē Eito, dihias sebagai SK∞ the Infinity) adalah siri televisyen anime original Jepun yang dihasilkan dan dianimasikan oleh Bones yang disiarkan dari Januari hingga April 2021 di saluran ABC dan blok program ANiMAZiNG!!! TV Asahi. Sebuah manga komedi spin-off bermula serialisasi di laman web manga Young Ace Up pada Januari 2021. Satu adaptasi manga daripada siri televisyen bermula serialisasi di kedai e-book BookLive! pada Mac 2021. Musim kedua dan animasi video asal (OVA) telah diumumkan.

Plot[sunting | sunting sumber]

Di Okinawa, kumpulan pemain skate yang komited menyertai pertandingan rahsia tanpa sekatan selepas tengah malam yang dikenali sebagai "S". Mereka berlumba atas papan selaju melalui jalan yang berliku-liku yang diukir daripada lombong terbiar, kadang-kadang memetik saingan yang dikenali sebagai "daging lembu" di antara sesama mereka. Reki, seorang pelajar sekolah menengah dan pemain skate yang berpengalaman, membawa Langa, seorang pelajar pindahan baru, ke acara "S" satu malam, dan akhirnya memperkenalkannya kepada dunia papan selaju.

Watak[sunting | sunting sumber]

Reki Kyan (Jepun: 喜屋武 暦, Hepburn: Kyan Reki)
Suara oleh: Tasuku Hatanaka (Bahasa Jepun), Matt Shipman (Bahasa Inggeris)
Seorang pelajar lelaki yang ceria dan bersemangat dari tahun dua di sekolah menengah yang menyukai skateboard dan kecanduan pada perlumbaan "S". Beliau bekerja separuh masa di kedai skateboard tempatan sebagai mekanik dan mencipta dek kustomnya sendiri. Dengan cepat, dia menjadi sahabat baik Langa dan memperkenalkannya kepada dunia skateboard dan S.
Langa Hasegawa (Jepun: 馳河 ランガ, Hepburn: Hasegawa Ranga) / Snow
Suara oleh: Chiaki Kobayashi (Bahasa Jepun), Howard Wang (Bahasa Inggeris)
Seorang pelajar separuh Jepun yang berpindah ke Okinawa dari Kanada bersama ibunya, dan akhirnya berpindah ke kelas Reki. Dibesarkan sebagai pemain snowboard, Langa dengan cepat belajar untuk memindahkan kemahirannya ke dalam skateboard apabila dia menyertai perlumbaan "S". Sentiasa kelihatan kebingungan, dia kadang-kadang menunjukkan sifat keras kepala.
Miya Chinen (Jepun: 知念 実也, Hepburn: Chinen Miya)
Suara oleh: Takuma Nagatsuka (Bahasa Jepun), Ry McKeand (Bahasa Inggeris)
Seorang pelajar lelaki tahun satu di sekolah menengah pertama yang berkebolehan melakukan trik-trik sukar tanpa kesulitan dan ingin mewakili Jepun dalam Olimpik. Menggemari kucing dan permainan video.
Hiromi Higa (Jepun: 比嘉 広海, Hepburn: Higa Hiromi) / Shadow (Jepun: シャドウ, Hepburn: Shadō)
Suara oleh: Kenta Miyake (Bahasa Jepun), Chris Guerrero (Bahasa Inggeris)
Seorang pelumba "S" yang memakai jubah dan gaya mekap bergaya heavy metal, dan dia memanggil dirinya "bunga dinamit". Beliau membawa bunga api dengan dia dan tidak malu menggunakan taktik kotor untuk menang. Di luar S, beliau adalah seorang tukang bunga yang pemalu dan baik hati di bandar.
Kaoru Sakurayashiki (Jepun: 桜屋敷 薫, Hepburn: Sakurayashiki Kaoru) / Cherry Blossom
Suara oleh: Hikaru Midorikawa (Bahasa Jepun), Daman Mills (Bahasa Inggeris)
Seorang pelumba "S" berkepala rambut pink yang terkenal sebagai penulis kaligrafi kecerdasan buatan (AI) pada siang hari. Dibantu oleh rakan AI-nya, Carla, beliau seorang pemain skateboard yang berfikiran kalkulatif dan teoretikal. Beliau adalah sahabat kanak-kanak Nanjo dan sering bertengkar dengannya.
Kojiro Nanjo (Jepun: 南城 虎次郎, Hepburn: Nanjō Kojirō) / Joe (Jepun: ジョー, Hepburn: )
Suara oleh: Yasunori Matsumoto (Bahasa Jepun), Jonah Scott (Bahasa Inggeris)
Rival Sakurayashiki dalam "S" yang juga pemilik dan juru masak restoran Itali pada siang hari. Memiliki personaliti ceria dan berahi, dan gaya bermain skateboardnya sebanyak dinamik seperti tubuhnya. Beliau dan Sakurayashiki telah menjadi sahabat sejak kanak-kanak.
Ainosuke Shindo (Jepun: 神道 愛之介, Hepburn: Shindō Ainosuke) / Adam (Jepun: 愛抱夢, Hepburn: Adamu)
Suara oleh: Takehito Koyasu (Bahasa Jepun), David Wald (Bahasa Inggeris)
Pengasas "S" dan seorang pelumba skateboard yang legendaris. Identiti sebenarnya masih menjadi misteri. Di bawah topeng berkilauannya, beliau menyembunyikan wajah seorang ahli politik muda yang popular.
Tadashi Kikuchi (Jepun: 菊池 忠, Hepburn: Kikuchi Tadashi) / Snake (Jepun: スネーク, Hepburn: Sunēku)
Suara oleh: Kensho Ono (Bahasa Jepun), Brandon Johnson (Bahasa Inggeris)
Setiausaha Ainosuke. Dia mengajar Ainosuke bermain skateboard. Dalam "S", dia bertanggungjawab menguruskan lelaki bertopi baseball di belakang tabir.
Shokichi Oka (Jepun: 岡 正吉, Hepburn: Oka Shōkichi)
Suara oleh: Kenta Okuma (Bahasa Jepun), Zeno Robinson (Bahasa Inggeris)
Pengurus kedai skateboard Dope Sketch. Beliau juga bertanggungjawab untuk penyesuaian papan.
Sketchy (Jepun: スケッチー, Hepburn: Sukecchī)
Suara oleh: Arisa Sekine
Rubah fennec rasmi kedai skateboard Dope Sketch. Hanya mendengar kata-kata pengurus, Oka.
Carla (Jepun: カーラ, Hepburn: Kāra)
Suara oleh: Yukiko Motoyoshi (Bahasa Jepun), Kimmie Britt (Bahasa Inggeris)
AI moden kegemaran Sakurayashiki.
Nanako Hasegawa (Jepun: 馳河 菜々子, Hepburn: Hasegawa Nanako)
Suara oleh: Mie Sonozaki (Bahasa Jepun), Colleen Clickenbeard (Bahasa Inggeris)
Ibu Langa.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Dalam temu bual dengan Wakanim, pengasas Studio No Border, Thomas Romain, mengungkapkan bahawa selepas berbincang dengan Bones tentang Carole dan Tuesday, beliau dan krew di studionya secara kebetulan bertemu dengan Suzuki, penerbit dalam rancangan tersebut. Beliau kemudian bertanya kepada studio sama ada mereka berminat untuk merancang papan selaju untuk siri anime asli tersebut, yang akhirnya diterima dengan sepakat. Papan selaju tersebut direka khas agar dapat berfungsi dengan baik jika dibina dalam kehidupan sebenar. Juliette Mercier, yang sebelum ini mempunyai pengalaman dalam rekaan papan selaju, akhirnya menjadi pengarah utama dalam kebanyakan rekaan papan selaju. Selepas beberapa penyesuaian kecil, rekaan papan selaju itu diluluskan. Dalam hal pelekat, mereka sengaja dihias secara unik untuk setiap watak, mencerminkan personaliti masing-masing. Ayumi Kakei bertanggungjawab untuk rekaan papan selaju Reki dan Langa dengan gaya "pop". Pengarah buku komik Perancis, Loic Locatelli, menyumbangkan rekaan pelekat untuk Shadow dan Joe, sementara Thomas Romain sendiri membuat pelekat untuk Adam. Secara keseluruhan, lima artis berbeza dari studio bekerja keras dalam projek ini, yang menjadi pengalaman pertama bagi mereka.[1]

Pergerakan pemain papan selaju juga mendapat inspirasi daripada individu sebenar, dengan satu contoh adalah gaya Miya yang mempunyai persamaan yang ketara dengan gaya Rodney Mullen.[2]

Bones juga mengendalikan blog mingguan bagi siri ini, di mana mereka berkongsi pelbagai lakaran konsep oleh Hiroko Utsumi bersama-sama keluaran setiap episod.[3]

Media[sunting | sunting sumber]

Anime[sunting | sunting sumber]

Pada 13 September 2020, dilaporkan bahawa Hiroko Utsumi dan Bones sedang mengerjakan projek siri televisyen anime. Walau bagaimanapun, butiran lanjut tidak didedahkan sehingga minggu berikutnya.[4] Pada 20 September 2020, siri ini diumumkan secara rasmi. Utsumi bertindak sebagai pengarah siri ini, sementara Ichirō Ōkouchi mengawal skrip, Michinori Chiba bertanggungjawab terhadap rekaan watak dan berkhidmat sebagai ketua pengarah animasi, manakala Ryō Takahashi menyusun muzik untuk siri tersebut. Siri ini disiarkan dari 10 Januari hingga 4 April 2021 di saluran ABC dan blok ANiMAZiNG TV Asahi!!!.[5] Lagu tema pembukaannya ialah "Syurga" yang dinyanyikan oleh Rude-α, manakala lagu tema penamatnya ialah "Infinity" (Jepun: インフィニティ, Hepburn: "Infiniti") yang dinyanyikan oleh Yūri (Jepun: 優里). Siri ini terdiri daripada 12 episod.[6][7]

Pada 4 Julai 2021, diumumkan projek anime baru untuk siri ini. Pada 14 Ogos 2022, projek tersebut dijelaskan sebagai musim kedua dan animasi video asli (OVA).[8] Kakitangan utama dari musim sebelumnya mengulangi peranan mereka.[9]

Aniplex of America telah melisensikan siri ini di luar Asia dan menstrimkannya di Funimation, AnimeLab, dan Wakanim di kawasan mereka. Di Asia Tenggara, siri ini dilisensikan oleh Muse Communication, yang menyiarkannya di Bilibili. Muse kemudian melisensikan anime ini kepada Animax Asia untuk penyiaran televisyen. Funimation menghasilkan SimulDub untuk siri ini.[10]

Manga[sunting | sunting sumber]

Manga komedi spin-off yang berjudul Sk8 Chill Out!, yang dihasilkan oleh Toriyasu, mula disiri di laman web manga Young Ace Up Kadokawa Shoten pada 11 Januari 2021.[11][12] Adaptasi manga dari siri televisyen oleh Kazuto Kōjima diterbitkan di kedai e-buku BookLive! di bawah jejak Nino mereka dan bermula pada 5 Mac 2021.[13][14]

Drama pentas[sunting | sunting sumber]

Dua adaptasi drama pentas diumumkan pada 4 Julai 2021. SK8 Bahagian 1 berlangsung dari 2–12 Disember 2021. Bagaimanapun, SK8 Bahagian 2 yang dijadualkan berlangsung dari 15–24 Januari 2022, terpaksa dibatalkan kerana seorang kakitangan dijangkiti COVID-19.[15]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Interview: Studio No Border Talks SK8 the Infinity, Working with Bones". Funimation. January 29, 2021. Dicapai pada January 29, 2021.
  2. ^ "Fan Spots Real Pro Skater Influence in SK8 the Infinity". Funimation. January 25, 2021. Dicapai pada January 29, 2021.
  3. ^ "BONES Launches Weekly Blog for Sk8 the Infinity Anime". Anime News Network. January 12, 2021. Dicapai pada January 29, 2021.
  4. ^ "Myūjikku | Terebi Anime "SK∞ Esu Kē Eito" Kōshiki Saito" MUSIC | TVアニメ「SK∞ エスケーエイト」公式サイト [Music | TV Anime "SK∞ the Infinity" Official Website]. sk8-project.com (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada November 22, 2020. Dicapai pada November 22, 2020.
  5. ^ Hodgkins, Crystalyn (September 20, 2020). "BONES, Director Hiroko Utsumi Reveal SK8 the Infinity Original Anime". Anime News Network. Dicapai pada September 20, 2020.
  6. ^ "SK∞ エスケーエイト Vol.6". SK8 the Infinity official website. Dicapai pada January 23, 2021.
  7. ^ Hodgkins, Crystalyn (September 13, 2020). "Banana Fish Director Hiroko Utsumi, Anime Studio BONES Announce New Original TV Anime Project". Anime News Network. Dicapai pada September 20, 2020.
  8. ^ Loo, Egan (August 14, 2022). "New Sk8 the Infinity Anime Is New Original Video Anime, 2nd Season". Anime News Network. Dicapai pada August 14, 2022.
  9. ^ Loo, Egan (July 4, 2021). "Sk8 the Infinity Anime Gets New Anime Project, 2 Stage Plays". Anime News Network. Dicapai pada July 4, 2021.
  10. ^ "Ollie Up! SK8 the Infinity Streams Exclusively on Funimation This January". Funimation. December 18, 2020. Dicapai pada January 29, 2021.
  11. ^ Hodgkins, Crystalyn (February 7, 2021). "Sk8 the Infinity Anime Gets Manga Adaptation". Anime News Network. Dicapai pada February 7, 2021.
  12. ^ "SK∞エスケーエイト チルアウト!". Young Ace Up (dalam bahasa Jepun).
  13. ^ Pineda, Rafael Antonio (January 13, 2021). "Sk8 the Infinity Anime Gets Spinoff Manga". Anime News Network. Dicapai pada January 13, 2021.
  14. ^ "コミック「SK∞ エスケーエイト」(1)" (dalam bahasa Jepun). BookLive!. Dicapai pada March 13, 2021.
  15. ^ Hodgkins, Crystalyn (2022-01-15). "2nd Sk8 the Infinity Stage Play Cancels 7 Performances After Cast Member Tests Positive for COVID-19". Anime News Network. Dicapai pada 2022-01-25.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]