Sekolah Kebangsaan Naradan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Kebangsaan Naradan (Nawanon)
Lokasi
 Malaysia D/A Pejabat Pelajaran Daerah, Beg Berkunci No 8., 89300, Ranau,, Sabah Negeri Di Bawah Bayu
Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah kebangsaan, Sekolah kerajaan
Moto"Pisompuruai Tokou"
Ditubuhkan1994
Nombor sekolah01125282340
Kod sekolahXBA5462
Pengerusi PIBGEn Daini Ambag
PengetuaEn. Jasmie Judin
GPK Pentadbiran dan AkademikEn. Amri Nibin
Penolong Kanan Hal Ehwal MuridEn. Bertran Sarudim Rampot
Penolong Kanan KokurikulumEn. Lajibi Machi
FaksTIADA
Laman sesawang


Sekolah Kebangsaan Naradan (Nawanon) atau nama ringkasnya SK Naradan (Nawanon), merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di D/A Pejabat Pelajaran Daerah, Beg Berkunci No 8. Sekolah ini terletak di antara sempadan Daerah Kota Marudu dan Ranau. Jarak sekolah ini dari Pejabat Pendidikan Ranau ialah 62KM. Ia juga merupakan sekolah pedalam P3. Pengangkutan utama untuk ke sekolah ini ialah Kereta 4wd dan melalui jalan tak berturap sejauh 25km.

Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Naradan (Nawanon) memiliki 41 pelajar lelaki dan 62 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 103 orang. Ia mempunyai seramai 12 orang guru. Pada tahun 2018, murid sekolah in telah bertambah seramai 125 orang dan mempunyai 13 orang guru yang berpengalaman dari semua aspek kemahiran. Sekolah ini diterajui oleh GB En. Jasmie Judin dan berasal daripada Kg kinapulidan Ranau. Manakala Penolong Kanan 1, En Amri Nibin dan PK KOKUM En Lajibi Machi berasal daripada Ranau iaitu Kg Lohan dan Kg Waang. En Bertran Sarudim Rampot pula berasal daripada Bongawan Papar berkhidmat selaku PK Hem. Guru-guru lain kebanyakanya berasal daripada daerah Ranau. Manakala Guru Pusat Sumbner dan Media merangkap Guru Kaunseling iaitu En. Harry George berasal daripada Tamparuli Sabah. Beliau memegang Option Pengajaran Bahasa Inggeris. Memiliki Bachelor (Hons) daripada University Teknologi Mara dalam bidang Pengajian Perniagaan sanggup melepaskan karier sebagai pegawai bank demi mendidik anak bangsa. Guru-guru yang sedang berkhidmat di SK Naradan (2022) En. Ajiron Jahamin Guru Pemulihan, En. Sallehudin Siman SUP dan Guru Bahasa Malaysia, En. Jay Aivine Sulaiman Guru Seni, En. Joemick Larry Miki Guru Matematik, Ustz Haris Al Harras, Cik Julina Janis Guru Bahasa Kadazan Dusun, En. Mazlan Saini Guru Besar Pra Sekolah. 2022. En. Lajibi dan En. Jay Aivine merupakan pengiat seni amatur. Senarai AKP (2022) Pn. Rita Bulangai, Pn. Tissa Latiman, Pn Wina Molingun, Pn Siti Junainah, En Amri Ewun, En. Saimin Gilana, En. Danny Gusti, En. Saidin, En. Johori Jupiri, En. Berjin Elok, En Paring dan Pn Molina Langkasap.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah ini di rasmikan oleh Tan Sri Kasitah Gadam pada tahun 1994.




Pencapaian[sunting | sunting sumber]

  1. Adik Eva Grace Rizan wakil sekolah di Peringkat Kebangsaan pada tahun 2014 untuk pertandingan Bola Tampar B12, di Negeri Pahang Darul Makmur.
  2. Adik Arson Maidin Wakil Sekolah untuk Bolasepak Bawah12 peringkat negeri 2018
  3. Keputusan UPSR cemerlang untuk tahun 2015 - 2018
  4. Loryen Jaumar Wakil sekolah "Merentas Desa" Negeri Sabah di Kunak 2016
  5. Dinson Jalimon Wakil Sekolah "Merentas Desa" Negeri Sabah di Kunak 2017
  6. En. Affenday Lasiman AFC, Lesen B. Kejurulatihan Bolasepak AFC.

Alamat[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Naradan (Nawanon)
D/A Pejabat Pelajaran Daerah, Beg Berkunci No 80.
89300, Ranau
Sabah, Malaysia
Telefon = 01125282340

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

sknaradanranauenglishblog.blogspot.my