Sekolah Kebangsaan Sungai Korok Lama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Kebangsaan Sungai Korok Lama
Lokasi
Kedah Darul Aman
 Malaysia
Maklumat
Jenis sekolahSekolah Rendah, Sekolah kerajaan
MotoILMU SULUH HIDUP
Laman sesawang
Map


Sekolah Kebangsaan Sungai Korok Lama atau nama ringkasnya SK Sungai Korok Lama, merupakan sekolah Sekolah Kebangsaan yang terletak di Kedah.


Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Kebangsaan Sungai Korok Lama (SKSKL) sekarang dikenali sebagai Sekolah Kebangsaan Sungai Korok ( SKSK) yang beralamat di Persiaran Sultan Abdul Hamid 05050 Alor Setar, Kedah Darul Aman dibuka pada tahun 1931 seramai 120 orang murid lelaki belajar di Tahun 3 dan 4 menggunakan lima bilik darjah. Enam orang guru termasuk guru besar. Sekolah ini juga dikenali sebagai Sekolah Tinggi.

Bangunan pertama diubah suai dengan sebelah bawahnya dijadikan pejabat dan bilik guru. Bangunan kedua pula dibina pada 1960-an dan dirobohkan pada tahun 1988 ( atas arahan Jabatan Kerja Raya kerana tidak selamat digunakan). Dibangunkan semula di atas tapak lama pada tahun 1989 dan digunakan pada tahun 1990. Bangunan ketiga dibina pada tahun 1984 dan digunakan pada 1985 yang mengandungi bangunan empat tingkat yang baru telah didirikan dalam tahun 2001. Mula digunakan dalam tahun 2002. Makmal Komputer sedang dalam prosese pembinaan.

Sekolah ini diberi tanggungjawab untuk mengadakan program Kelas Khas Bermasalah Pembelajaran (KKBP) sejak tahun 1991 dengan jumlah murid seramai 13 orang dan 3 orang guru.

Pencapaian[sunting | sunting sumber]

Bagus

Alamat[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]