Lebih masa (sukan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Selepas masa tambahan)

Lebih masa (لبيه ماس) atau juga dikenali sebagai Masa Tambahan (ماس تامباهان) ialah tempoh tambahan dalam satu perlawanan yang dinyatakan di bawah peraturan-peraturan sukan bagi membawa permainan untuk keputusan dan mengelakkan mengisytiharkan perlawanan yang mengikat atau seri. Dalam kebanyakan sukan, lebih masa ini hanya dimainkan jika permainan itu perlu mempunyai kombinasi yang unggul, seperti dalam kejohanan tunggal penyingkiran di mana hanya satu pasukan atau pemain setiap perlawanan boleh mara ke pusingan seterusnya. Dalam sukan lain, terutamanya mereka yang jelas bermain di Amerika Utara di mana hubungan biasanya digemari, beberapa bentuk lebih masa bekerja bagi semua permainan.

Peraturan lebih masa atau masa tambahan berbeza antara sukan dan pertandingan juga berbeza. Sesetengah boleh mengambil khidmat "kalah mati", di mana pemain pertama atau pasukan yang menjaringkan gol segera menang permainan ini. Pada orang lain, bermain berterusan sehingga masa yang ditetapkan telah berlalu, dan hanya kemudian adalah pemenang diisytiharkan. Jika perlawanan ini kekal terikat selepas sesi tambahan, bergantung kepada kaedah-kaedah, perlawanan itu boleh segera berakhir sebagai seri, tempoh tambahan boleh dimainkan, atau prosedur peraturan seri yang berbeza seperti Sepakan penalti boleh digunakan.


Istilah "lebih masa" yang digunakan terutamanya di Amerika Utara, sedangkan "masa tambahan" digunakan di benua yang lain.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Tempoh adalah dalam beberapa minit melainkan dinyatakan sebaliknya.

Sukan Tempoh lebih masa Tempoh keseluruhan permainan Peratus daripada Tempoh Di gunakan
persatuan bola sepak 30 90 33% Perlawanan tertentu
bola sepak Amerika (NFL) 15 60 25% Perlawanan tertentu
bola keranjang (NBA)
(3x3)
(NFHS)
lain
5
Untimed[a 1]
4
5
48
10
32
40
10%
N/A
13%
13%
Semua perlawanan kompetitif
hoki ais (professional)
(Perlawanan Penentuan NHL)
5
20
60
60
8%
33%
Perlawanan tertentu
Semua Perlawanan Penentuan Piala Stanley
Pasukan bola baling 10 60 17% Perlawanan tertentu
Liga Ragbi 5 80 13% Perlawanan tertentu
kesatuan Ragbi 20 80 25% Perlawanan tertentu
  1. ^ Kerja lebih masa dalam 3x3 berakhir sekali pasukan sama ada telah menjaringkan 2 mata dalam lebih masa, sama dengan satu bakul dari belakang "tiga mata" arka atau mana-mana gabungan dua bakul tetap dan melemparkan percuma.

Rujukan[sunting | sunting sumber]