Senarai Rasmi Finland

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Senarai Rasmi Finland[a] merupakan carta rakaman kebangsaan di Finland yang disusun dan diterbitkan oleh Musiikkituottajat – IFPI Finland. Pada masa kini, carta berasingan diterbitkan seminggu sekali untuk album, single, jualan fizikal dan senarai radio. Selain daripada jualan rakaman fizikal dan muat turun, perkhidmatan penstriman muzik seperti Spotify, Tidal dan Apple Music turut diambil kira di dalam senarai album dan single; kedua-dua senarai itu akan diterbitkan pada Isnin sebagai senarai main yang dikemas kini di Spotify.[1] Pada tahun 1994 hingga 2009, senarai koleksi juga diterbitkan, tetapi kini ia dimasukkan ke dalam senarai album.

Pembahagian rakaman bagi single dan album adalah berdasarkan tempoh masa dan bilangan lagu album. Perbezaan antara harga pertengahan dan senarai album adalah berdasarkan pada harga borong. Peraturan ini ditafsirkan mengikut kes oleh Kumpulan Senarai Rasmi Penerbit Muzik.[2][3] Senarai boleh diperbetulkan walaupun selepas ia diterbitkan, dan dalam menyediakan senarai, mengikuti kaedah yang diluluskan oleh Persekutuan Industri Fonografi Antarabangsa.[4]

Carta[sunting | sunting sumber]

Pada masa ini carta mingguan berikut disusun dan diterbitkan oleh Musiikkituottajat, mengikut jualan dan penstriman:

  • Album (50 teratas)
  • Single (50 teratas)
  • Jualan fizikal (10 teratas)
  • Senarai main radio (100 teratas)

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dikenali dalam bahasa Finland sebagai Suomen virallinen lista dan dalam bahasa Sweden sebagai Finlands officiella lista.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Suomen Virallinen Lista uudistuu" (dalam bahasa Finland). Musiikintuottajat - IFPI Finland ry. 31 Mac 2023. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mac 2023. Dicapai pada 26 Mei 2023.
  2. ^ "Suomen virallisen listan säännöt" (PDF) (dalam bahasa Finland). ÄKT. Disember 2009. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 26 Mac 2010. Dicapai pada 8 Oktober 2023.
  3. ^ Timo (6 Januari 2010). "Huominen on tuulinen". Timo Pennasen listablogi (dalam bahasa Finland). Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Mac 2014. Dicapai pada 8 Oktober 2023.
  4. ^ "YLEn Lista-ohjelmat" (dalam bahasa Finland). YleX. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Januari 2007. Dicapai pada 8 Oktober 2023.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]