Sessei

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sessei (Jepun: 摂政) merupakan jawatan dalam kerajaan tertinggi Kerajaan Ryukyu di bawah raja; sessei melaksanakan fungsi penasihat raja atau penasihat negara. Dalam bahasa Ryukyu pada masa itu, sebutan yang lebih dekat dengan shisshii, dan hanya berubah baru-baru ini. Sungguhpun aksara Cina yang sama yang membentuk perkataan moden Okinawa sessei dibaca sebagai sesshō dalam sebutanJepun, kedudukannya tidak sepenuhnya sama, dan jawatan Ryukyuan tidak diperolehi daripada model atau sistem Jepun.

Sessei bekerja bersama raja dan para Sanshikan (Majlis Tiga) untuk merangka dan menggubal undang-undang, sungguhpun raja beransur-ansur menjadi lebih kurang sebagai boneka sepanjang tempoh apabila Ryukyu merupakan dibawah penguasaan feudal Jepun pada Satsuma ( 1609-1870s). Seperti kebanyakan pegawai-pegawai kerajaan Ryukyuan pada masa itu, kebanyakan sessei dilantik dari kelas elit yukatchu, sarjana mata pelajaran Cina dari bandar Kumemura.

Menurut "Cermin Chūzan" (Jepun: 中山の世鑑, Hepburn: Chūzan no Sekan), teks sejarah Ryukyuan klasik oleh sessei Shō Shōken, sessei sememangnya merupakan sebahagian daripada sistem Kerajaan Ryukyuan Kingdom dan pada asalnya dilantik oleh Eiso . Ketiga mereka yang memegang jawatan sebagai sessei semasa Dinasti Shō pertama raja-raja Ryukyuan adalah Cina, tetapi bermula dengan Dinasti Shō Kedua, sessei adalah Ryukyu tempatan. Pegawai diraja, kadang-kala putera raja, akan memilih sessei, dan pelantikan itu akan datang dengan pangkat dan gelaran yang sesuai, sering seperti "putera", sungguhpun sessei sebenarnya intipati birokrat dan bukan keluarga diraja sendiri. Ia bukanlah sesuatu yang luar biasa bagi gelaran sedemikian diberikan kepada sesiapa sahaja yang melakukan jasa yang besar kepada kerajaan, sungguhpun hak bagi pewarisan dan lain-lain seperti hak-hak diraja yang tersirat dengan gelaran "raja" tidak mengiringi apa-apa penghormatan sedemikian.

Sungguhpun kebanyakan sessei pada dasarnya memainkan peranan birokrat dan ahli istimewa rombongan diraja, Shō Shōken, yang memegang jawatan itu 1666-1673, adalah paling dikenali kerana bertindak sebagai wakil rakyat, melaksanakan banyak lagi pembaharuan penting dan berfaedah semasa tempoh perkhidmatannya yang pendek.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Smits, Gregory (1999). "Visions of Ryukyu: Identity and Ideology in Early-Modern Thought and Politics." Honolulu: University of Hawai'i Press.