Sherwani

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
{{{1}}}
The last Nizam of Hyderabad wearing a sherwani; all the men accompanying him in the picture except the one in a cream coloured garment to his right wear sherwani of differing styles.

Sherwani ialah kot luar berlengan panjang yang dipakai oleh lelaki di Asia Selatan. Seperti kot rok Barat ia dipasang, dengan beberapa penindasan pinggang; ia jatuh ke bawah lutut dan dibutang di bahagian hadapan. Ia boleh menjadi tanpa kolar, mempunyai kolar gaya baju, atau kolar berdiri dalam gaya kolar Mandarin . [1] Ia berkembang di benua kecil India pada abad ke-19 sebagai hasil daripada pakaian luar zaman Mughal lewat, angarkha — sendiri berkembang daripada tanjung Parsi, balaba — diberi gaya barat dengan bahagian hadapan berbutang. [2]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Pakaian ini mungkin berasal dari Shirvan atau Sherwan, wilayah Azerbaijan masa kini, kerana pakaian rakyat kawasan itu ( Chokha ) yang menyerupai sherwani. Oleh itu, pakaian itu juga mungkin merupakan terbitan Mughalized daripada pakaian Kaukasia disebabkan oleh kaitan etnokultural pertalian Turco-Parsi semasa Zaman Pertengahan. [3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pengasas pergerakan Aligarh memakai sherwani, Nawab Mohsin ul Mulk (kiri), Sir Syed Ahmed Khan (tengah), Hakim Syed Mahmood (kanan).

Sherwani berasal pada abad ke-18 di Asia Selatan, sebelum lebih umum diterima pakai pada akhir abad ke-19. Ia pada asalnya dikaitkan dengan golongan bangsawan Islam pada zaman pemerintahan British. [4] Menurut Emma Tarlo, sherwani berkembang daripada tanjung Parsi (balaba atau chapkan ), yang secara beransur-ansur diberi bentuk yang lebih India ( angarkha ), dan akhirnya berkembang menjadi sherwani, dengan butang di bahagian hadapan, mengikut fesyen Eropah. [5] Ia berasal dari abad ke-19 British India sebagai pakaian mahkamah gaya Eropah bagi bangsawan Mughal serantau dan kerabat diraja India utara, [4] sebelum lebih umum diterima pakai pada akhir abad ke-19. Ia muncul pertama kali di Lucknow pada tahun 1820-an. [6] Ia secara beransur-ansur diterima pakai oleh seluruh golongan diraja dan bangsawan di benua kecil India, dan kemudian oleh penduduk umum, sebagai bentuk pakaian tradisional yang lebih berkembang sekali-sekala.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Nawab of Bahawalpur in various styles of sherwani
Gambar Sadeq Mohammad Khan V memakai pelbagai jenis Sherwani.

Sherwani berkembang daripada tanjung Parsi (balaba atau chapkan ) dan dikembangkan menjadi sherwani, dengan butang di bahagian hadapan, mengikut fesyen Eropah. [5] [6]

Gunakan[sunting | sunting sumber]

Sherwani kini terkenal sebagai pakaian perkahwinan, dan ia sentiasa popular sebagai pakaian yang boleh dipakai pada majlis rasmi. [7] Sherwani menandakan maruah dan etiket golongan bangsawan, dan ia pernah menjadi pakaian istana para bangsawan asal Turki dan Parsi. Ia adalah pakaian kebangsaan Pakistan untuk lelaki. Seorang sherwani membawa perasaan yang agung. [8]

India[sunting | sunting sumber]

Di India, achkan biasanya dipakai, yang jauh lebih pendek daripada sherwani. Achkan itu dipakai pada majlis rasmi pada musim sejuk, terutamanya oleh mereka dari Rajasthan, Punjab, Delhi, Jammu, Uttar Pradesh dan Hyderabad. Achkan biasanya dikaitkan dengan orang Hindu manakala sherwani adalah sejarah dan masih digemari oleh orang Islam. Kedua-dua pakaian ini mempunyai persamaan yang ketara, walaupun sherwanis biasanya lebih melebar di bahagian pinggul dan achkans lebih panjang daripada sherwanis ringkas. Achkan kemudiannya berkembang menjadi Jaket Nehru, yang kini popular di India. Di India, achkan atau sherwani biasanya dipakai dalam kombinasi dengan churidar sebagai pakaian bawah.

Bangladesh[sunting | sunting sumber]

Di Bangladesh, sherwani dipakai oleh orang ramai pada majlis rasmi seperti perkahwinan dan hari raya .

Pakistan[sunting | sunting sumber]

Jinnah (kanan) berucap di Dewan Undangan Negeri pada 14 Ogos 1947, memakai sherwani.

Selepas kemerdekaan Pakistan, Muhammad Ali Jinnah kerap memakai sherwani. [9] Mengikutinya, kebanyakan orang dan pegawai kerajaan di Pakistan seperti Presiden dan Perdana Menteri mula memakai sherwani hitam rasmi semasa shalwar kameez pada majlis-majlis negeri dan cuti kebangsaan. [10] Jeneral Muhammad Zia-ul-Haq mewajibkan semua pegawai memakai sherwani pada majlis kenegaraan dan hari kelepasan kebangsaan. [11]

Sri Lanka[sunting | sunting sumber]

Di Sri Lanka, Sherwani pada umumnya dipakai sebagai pakaian seragam rasmi Mudaliyars dan penggubal undang-undang Tamil awal semasa zaman penjajahan British. Ia kini tidak lagi dipakai di Sri Lanka.[perlu rujukan]</link>

Sherwani moden[sunting | sunting sumber]

Sherwanis kebanyakannya dipakai di Pakistan, India dan Bangladesh. [12] :571Pakaian ini biasanya menampilkan sulaman atau corak yang terperinci. Satu perbezaan utama antara tabiat pemakaian sherwani ialah pilihan pakaian yang lebih rendah: manakala di India ia digunakan terutamanya dengan churidar atau piyama, di Pakistan dan Bangladesh ia terutamanya dipakai dengan shalwar .

Wartawan, pembuat filem dan aktivis Pakistan, Sharmeen Obaid-Chinoy muncul di sherwani untuk menerima Anugerah Akademi pada 2012 dan 2015. [13] [14] [15] [16] [17]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Tarlo, Emma (1996), Clothing Matters: Dress and Identity in India, University of Chicago Press, m/s. xii, ISBN 9780226789767, Glossary: Sherwani Men's long coat, usually collarless
  2. ^ Tarlo, Emma (1996), Clothing Matters: Dress and Identity in India, University of Chicago Press, m/s. 47, ISBN 9780226789767, The historian Abdul Halim Sharar ... shows how the Persian cape (balaba, chapkan) was gradually given a more Indian form (angarkha), and finally developed into the sherwani which had buttons down the front, following European fashion. In the early stages wealthy men's robes were made from the luxury fabrics of muslin and silk and often embroidered. But as they became more Europeanised, they became increasingly like the Englishman's frock coat, made from heavy dull material with less ornamentation and given tight sleeves. Some men added a white shirt collar to the sherwani to complete the look.
  3. ^ "Sherwani | Meaning of Sherwani by Lexico". 2019-12-22. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 December 2019. Dicapai pada 2022-10-30.
  4. ^ a b Jhala, Angma Dey (2015-10-06). Royal Patronage, Power and Aesthetics in Princely India (dalam bahasa Inggeris). Routledge. ISBN 978-1-317-31657-2. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":0" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  5. ^ a b Tarlo, Emma (1996). Clothing Matters: Dress and Identity in India (dalam bahasa Inggeris). Hurst. ISBN 978-1-85065-176-5.
  6. ^ a b The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge University Press. 29 January 1988. ISBN 978-1-107-39297-7.
  7. ^ "The Traditional Dress: Sherwani". RiciMelion (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-07-27.
  8. ^ "What is a Sherwani?". www.bhangrakids.com. Dicapai pada 2021-07-27.
  9. ^ Ahmed, Akbar S. (1997). Jinnah, Pakistan and Islamic Identity: The Search for Saladin. Psychology Press. m/s. 99–. ISBN 978-0-415-14966-2.
  10. ^ "The Traditional Dress: Sherwani". RiciMelion (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-08-08.
  11. ^ "A little bit background of Sherwani". www.coursehero.com. Dicapai pada 2021-08-08.
  12. ^ Marcus, Lauren (2013-12-01). "Sources: Encyclopedia of National Dress: Traditional Clothing Around the World". Reference & User Services Quarterly. 53 (2): 197–198. doi:10.5860/rusq.53n2.197c. ISSN 1094-9054.
  13. ^ "Pakistan's Oscar triumph for acid attack film Saving Face". BBC News. Nosheen Abbas. Dicapai pada 28 December 2014.
  14. ^ "Oscar-winning Pakistani Filmmaker Inspired by Canada".
  15. ^ Clark, Alex (14 February 2016). "The case of Saba Qaiser and the film-maker determined to put an end to 'honour' killings". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0261-3077. Dicapai pada 18 February 2016.
  16. ^ "Sharmeen Obaid-Chinoy is Pakistan's First Oscar Nominee". 24 January 2012. Dicapai pada 24 January 2011.
  17. ^ "Sharmeen Obaid-Chinoy fights to end honour killings with her film A Girl in the River". www.cbc.ca. Dicapai pada 18 February 2016.

Templat:Pakistani clothingTemplat:Clothing in South AsiaTemplat:Folk costume