Silat Spelet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Di Malaysia terdapat beberapa Perguruan Silat yang menggunakan nama "Silat Spelet", diantaranya:

  1. Silat Sepelet Tapak Tiga
  2. Silat Sepelet Gayung
  3. Silat Sepelet Gunung Jati
  4. Silat Sepelet Tomoi

Spelet Tomoi tidak mempunyai bunga..ia ibarat (Perlawanan Jalanan) street Fighter pergerakan sedikit sama seperti Jeet Kune Do(Brucee Lee)..sebagai contoh

Mengikut guru saya, Pok We silat ini berasal daripada peristiwa sepasang burung bergaduh yang diilhamkan oleh Allah swt kepada Omar.

Sebelum memulakan latihan seperti seni silat lain, murid perlu melakukan langkah semabah sebanyak tujuh langkah kepada guru dan setiap langkah mempunyai makna-makna tertentu sebelum "ta-pie" (gerak langkah empat penjuru sebelum mulakan pertarungan). Selepas melakukan satu pusingan berbentuk segi empat, pesilat akan masuk ke dalam kota melulai penjuru langkah pertama masing-masing dan melakukan langkah 'tikam' dan 'sambut'. Setelah itu kedua-dua pesilat akan memulakan langkah berbentuk bulatan dan ketika itu lah masing-masing mencari pelung untuk melakukan langkah pukulan atau sepakan.

Antara teknik mengelirukan musuh yang paling popular dalam silat sepelet adalah 'ngacu lawan' dengan kedudukan seperti seekor burung menunggu gerak lawanya.