Sindrom paraneoplastik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sindrom paraneoplastik pada sistem saraf adalah sekumpulan penyakit yang jarang berlaku yang berkembang pada sesetengah orang yang mengidap barah. Sindrom paraneoplastic pada sistem saraf adalah sindrom paraneoplastic yang paling lazim dilaporkan, tetapi sindrom ini juga boleh menjejaskan sistem organ lain termasuk hormon (endokrin), kulit (dermatologi), darah (hematologi) dan sendi (rheumatologi).

Kejadian paraneoplastik mungkin juga menjelaskan sebahagiannya beberapa gejala yang paling biasa barah, seperti keletihan, hilang selera makan (anorexia) dan penurunan berat badan.

Sindrom paraneoplastic sistem saraf berlaku apabila ajen melawan barah pada sistem imun turut juga menyerang bahagian otak, saraf tunjang, saraf periferal atau otot. Barah sering dikaitkan dengan gangguan ini termasuk paru-paru, payudara dan ovari, dan juga barah darah. Dalam kebanyakan kes, sindrom paraneoplastic sistem saraf berlaku sebelum barah didiagnosis.

Bergantung kepada komponen sistem saraf yang terjejas, sindrom paraneoplastik boleh menimbulkan masalah dengan pergerakan otot atau koordinasi, persepsi deria, ingatan atau pemikiran kemahiran, malah tidur.

Kadang-kadang kecederaan kepada sistem saraf boleh pulih kembali dengan terapi yang ditujukan pada barah dan sistem imun. Walau bagaimanapun, penyakit-penyakit ini juga boleh menyebabkan secara pesat, kerosakan teruk kepada sistem saraf yang tidak boleh diterbalikkan. Apapun, rawatan pada barah mendasari dan campur tangan yang lain boleh menghalang kerosakan yang lebih teruk, mengurangkan simptom dan memberikan kualiti hidup yang lebih baik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]