Siti di Alam Fantasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Teater Kanak-Kanak " Siti Di Alam Fantasi 2005"


Teater ini mengkisah sebuah pengembaran seorang remaja perempuan bernama Siti. Teater ini pernah di pentaskan pada tahun 2000 dimana Amy Mastura merupakan peneraju utama.

Pada tahun 2005, sekali lagi teater ini di pentaskan namun kali ini, pelakonnya terdiri daripada Pelajar ASWARA dan peserta-peserta Pertandingan Bercerita Peringkat Kebangsaan 2005.

Tujuan utama teater ini dipentaskan adalah untuk menonjolkan dan menanam semangat cinta kepada teater dan melahirkan generasi yang cint akan teater.

Teater ini telah diarahkan oleh Erma Fatimah yang mana merupakan seorang penggiat teater yterkenal tanah air.

Beliau telah memilih peserta-peserta pertandingan Bercerita kebangsaan pada tahun itu kerana, mereka merupakan platform yang tepat untuk menaikkan nama teater tanah air.. seramai 12 orang kanak-kanak terpilih untuk menyertai pemetasan teater ini. Pemenang pertandingan bercerita Bahasa melayu 2005 iaitu Nur Sharifah Idayu binti Ramli telah diberi penghargaan untuk memegang watak kedua utama iaitu Ketua Pokok yang mana menemani Siti sepanjang perjalanannya..

Pengikut Nur Sharifah (POKOK) terdiri dari 3 orang iaitu, Chee Kong Lee (Saguhati ke 5), Husaini Jusoh (Saguhati 7) dan Wesmorlan Banding (Saguhati 9)..

Pemenang tempat kedua pula diberi peranan sebagai Puteri Duyung ( Mardianah Abu Zahar). Beliau pula diikiuti oleh 4 orang peserta yang juga menjadi Duyung. Antaranya , Suhaila Daud (Sagu Hati 4), Mohd Faisal Yakoob (SaguHati 6), Ruhaila Ismail (Sagu hati 8), Issusanti Jaafar (Sagu Hati 10)

Kebanyakkan pergerakan dal gerak tari dalam teater ini di latih oleh guru-guru ASWARA dan ditarikan oleh pelajar ASWARA dan Peserta.

Teater Ini dipentaskan selama 2 hari di Istana Budaya dan Dewan ASWARA.

teater Ini mendapat Pujian dari semua pihak yang telah betungkus lumus menyiapkan projek ini dan pihak penonton.