Solat sunat hari raya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Solat Sunat Raya merupakan solat sunat yang dilakukan pada Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha. Solat ini boleh didirikan secara berjemaah mahupun secara sendiri.

Hukum Solat Sunat Hari Raya[sunting | sunting sumber]

Solat Hari Raya Aidil Fitri dan Aidil Adha hukumnya adalah sunat muakkad yang mana sangat-sangat dianjurkan kerana Rasulullah s.a.w. tetap mendirikan Solat Sunat Hari Raya setiap kali pada hari pertama untuk kedua-dua sambutan Hari Raya itu.

Pada kebiasaannya solat sunat Aidilfitri dilewatkan sedikit berbanding solat sunat Aidiladha.

Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri adalah bagi membenarkan peluang bagi mereka yang belum membayar zakat menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid.

Namun demikian adalah berlainan pula untuk solat sunat Aidiladha digalakkan diawalkan waktunya bagi memberi lebih banyak masa untuk penyembelihan lembu serta kambing untuk dijadiakan sebagai daging korban.[1] serta selepas itu akan diagih-agihkan kepada penerima seharus menerima agihan daging-daging korban sepertimana telah tersenarai di dalam senarai umat-umat patut untuk menjadi sebagai penerima agihan daging-daging tersebut .

Serta Sepertimana keharusan dilakukan oleh Umat Muslim juga disunatkan untuk mandi wajib iaitu membersihkan diri (niat mandi sunat Hari Raya).

Hukum sunatnya diqiyaskan dengan hukum sunat mandi Jumaat kerana Hari Raya ialah pada hari berhimpunnya manusia untuk mendirikan solat sunat hari raya.

Mana-mana waktu untuk sesebuah tempat diketahui telah ada berlaku sesebuah perhimpunan manusia.

Maka adalah untuk itu ia telah dimaksudkan sebagai disunatkan untuk mandi.

Maksud untuk disunatkan untuk mandi adalah membawa maksud bersama-sama di dalam pekara sunat sepertimana disunatkan ialah jika sekira serta seandai "seseorang" iaitu bermaksud setiap seorang umat muslim, tidak menjadi kesalahan jika terlupa mahupun tidak sempat melakukan mandi wajib pada pagi hari pertama hari sebelum seseorang sedang dimaksudkan ialah sebelum ia pergi ke masjid-masjid berdekatan mahupun terletak di mana-mana kawasan dan bahagian mahupun wilayah-wilayah dan walaupun ia perlu berlansung dengan bertempat di mana-mana negara dan juga negeri sekali pun serta bermaksud selepas itu ia sah dari segi solat yang telah pun ia dirikan pada suatu pagi menurut sepertimana telah tersebut di dalam pekara ini.

Bahkan disunatkan mandi kepada semua, sama ada yang ingin menghadiri solat Hari Raya ataupun tidak kerana mandi ini bertujuan untuk menzahirkan kecantikan.

Disunatkan membersihkan diri dengan mencukur buku-bulu pada tubuh, memotong kuku, setiap jari serta perlu menghilangkan setiap pekara tidak menyenangkan tidak menyenangkan dari tubuh badan dalam erti kata lain ia harus kemas sempurna mampu di usahakan dan perlu berpakaian bersopan dan beradab dan juga kemas sesuai dengan suasana dan tempat termasuk waktu dan juga di dalam jenis keramaian mahupun solat sunat hari raya dan juga perlu sentiasa memakai wangi-wangian bermaksud bukan sekadar hanya dipratikan untuk digunakan pada waktu dan juga masa mendirikan solat sunat hari raya sahaja namun setiap waktu di sepanjang kehidupan seseorang umat muslim yang beragama islam.

Solat sunat Aidilfitri di Masjid Jamek, Delhi, India

Selain itu disunatkan makan dahulu sebelum solat sunat Aidilfitri (afdhal makan tamar dengan bilangan ganjil) jika tidak sempat makan di rumah, maka makan di jalanan, musolla dan sebagainya supaya dapat membezakan Aidilfitri dengan hari sebelumnya yang diwajibkan berpuasa.

Manakala bagi Aidiladha, disunatkan makan selepasnya supaya makanan yang mula-mula dimakan pada hari itu ialah daging korban yang bersih.

Cara Solat Sunat Hari Raya[sunting | sunting sumber]

Solat Sunat Hari Raya mengandungi takbir tujuh kali pada rakaat pertama.

dan juga bertakbir sebanyak lima kali pada rakaat yang kedua yang mana ia kan dibaca dengan bertasbih diantara takbir-takbir tersebut.

Justeru seperti telah tersebut di dalam pekara berkenaan sepertimana diketahui apabila telah ia selesai takbir dan tasbih, barulah diteruskan solat dengan seperti biasa.

Adalah sangat berbeza dengan Solat sunat Jumaat yang akan terdapat khutbah Solat Sunat Jumaat.

Dan adalah selepas sesuatu solat itu berlansung termasuk sewaktu setelah berlansung solat sunat hari raya.

Telah menjadi lumrah dari dorongan suata daya telah mengalakan umat muslim supaya membiasakan sebagaimana telah digalakkan untuk menseterakan diri sendiri supaya tidak tertinggal adab beradad untuk bersalam-salaman sesama sendiri.

Dan juga lumrah kemestian di dalam budaya muslim adalah sepertimana kebiasaan yang telah menjadi suatu bentuk kelaziman umat muslim setelah selesai menunaikan solat sunat hari raya adalah keharusan untuk pergi dengan matlamat untuk menjadi sebagai penziarah yang akan menziarahi teratak keluarga dan juga halaman sanak saudara dan juga mengunjungi jiran tetangga dan sahabat handai dan juga taulan.

Hadis dan Riwayat[sunting | sunting sumber]

Anas radiyallahuanhu telah pun meriwayatkan suatu riwayat dari baginda nabi s.a.w,

"Nabi Sollallahualaihiwasallam tidak akan keluar pada Aidilfitri sehinggakan Baginda telah memakan beberapa biji tamar namun Baginda telah pun memakannya dengan bilangan ganjil."

(Riwayat Bukhari)

Falsafah Muslim[sunting | sunting sumber]

Selain itu telah di sunatkan memakai pakaian yang paling bagus, walaupun bukan berwarna putih seperti pakaian terakhir namun kerana tujuannya untuk menzahirkan nikmat.

Bermaksud mengenakan pakaian dengan berpakaian pakaian bagaimana rupa sekalipun kenakanlah pakaian di dalam maksud tersendiri iaitu secara di dalam hematnya ia selagi mampu untuk menjadi sebahagian pakaian di dalam koleksi pakaian seseorang umat muslim.

Serta bermaksud selagi ia tidak pernah melakukan ia dengan sengaja mencela diri sendiri bermaksud sepertimana telah terdapat secara tercela dengan sengaja berjalan serta membuatkan seseorang itu menjadi tarikan untuk dipertawakan di sesebuah kota kerana berjalan dari suatu tempat melalui sebuah jambatan gantung dalam keadaan tiada kawalan pada minda.

Namun pada yang dengan secara di dalam hematnya untuk gaya berpakaian untuk suatu budaya dengan daya hemat untuk teras tatacara etika berpakaian di dalam sesebuah bangsa lain namun tidak juga akan menjadi suatu suanana penuh kehairanan jika telah ada serta terdapat persamaan perilaku kerana ia mampu mengawal minda namun gaya pakaian itu juga tidak menyebabkan adanya kenaikan keterujaan sekalipun ia berlaku sebergitu kerana diketahui sosiologi dan kerana telah terdapat sesebuah daya yang memberikan sebuah tanggapan persepsi berbeza di dalam memandang pekara ini.

Tetapi jika warna putih maka terhimpun padanya dua sunat; pakaian yang bagus dan warna putih iaitu warna yang paling afdhal.

Disunatkan membawa anak-anak yang sudah berakal supaya turut mendirikan Solat Sunat Hari Raya.

Selain itu, Muslim digalakkan menggunakan jalan yang berlainan untuk pergi dan balik dari masjid.

Hikmahnya supaya bertemu dengan ramai orang. selain itu, memandangkan seseorang bukan selalu balik ke kampung, bolehlah melihat keadaan kampung.

Barangkali rupa pun sudah berubah namun berkenal-kenalanlah kalau berselisih dengan orang.

Namun harus membiasakan diri sendiri untuk berjalan dengan pantas dan juga tengok-tengoklah jalan kampung dikelilingi semak-samun di samping lalang tebal telah meninggi di tepi denai mahupun di pinggir setiap lorong.

Mahupun telah terdapat sesebuah jalan tampak elok tetapi setelah penat berjalan tidak di duga tiba-tiba terdapat jalan berlubang.

Maka adalah harus ia serta merta perlu menyingkir perjalanan dari terjerumus mengharunggi lubang tersebut menerusi sesebuah jambatan namun jika tiada kesemua ini haruslah ia berpatah mencari tempat dimana ia dan lain-lain telah bermula.

Hulurkanlah sedekah masuk ke dalam tabung masjid.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]