Statistik Untuk Pengurusan Dan Ekonomi: Satu Pengenalan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Buku / Novel
Statistik Untuk Pengurusan Dan Ekonomi: Satu Pengenalan
Siri
Pengarang Asal Fathilah Ismail & Zaharul Nizal Zabidi
Penterjemah
ISBN 978-983-2888-32-8
Kod Buku
Saiz
Genre Tidak diketahui
Terbitan Penerbit Universiti Malaysia Terengganu
Negara Malaysia
Bahasa Melayu
Tahun Keluaran 2006
Bilangan Muka Surat
Harga 56

Buku Statistik Untuk Pengurusan Dan Ekonomi: Satu Pengenalan merupakan buku yang diterbitkan oleh Penerbit Universiti Malaysia Terengganu, dengan nombor ISBN 978-983-2888-32-8. Ia berharga RM56.

Buku Statistik Untuk Pengurusan Dan Ekonomi: Satu Pengenalan ini dikarang oleh Fathilah Ismail & Zaharul Nizal Zabidi dan diterbitkan pada tahun 2006.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Buku ini membincangkan mengenai analisis data dengan statistik tak berparameter yang merupakan suatu konsep yang penting dalam analisis data kuantitatif. Ia meliputi definisi umum statistik tak berparameter serta perbandingan dengan statistik berparameter hinggalah kepada perbincangan analisis bagi kebanyakan jenis analisis statistik tak berparameter.

Ia turut membincangkan contoh-contoh masalah dan penyelesaian Ujian Larian, Ujian Tanda, Ujian Kruskal-Wallis, Ujian Friedman dan Ujian Wilcoxon. Pelaksanaan ujian statistik tak berparameter dan penyempurnaan prosedur pengiraan yang menjurus kepada penolakan atau ketidakcukupan bukti untuk menolak hipotesis diberikan dengan contoh yang mudah dan berbagai.


Pautan luar[sunting | sunting sumber]