Super Express (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Super Express
PengarahSong Xiao
DibintangiChen He
Song Ji-hyo
David Belle
Xiao Yang
Li Yuan
Mason Lee
Tai Chih-yuan
He Saifei
Kan Qingzi
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehFundamental Films
Tarikh tayangan
  • 2 Disember 2016 (2016-12-02)
Masa tayangan
1:31:00 (91 minit)
NegaraChina
BahasaMandarin
Pecah panggungCN¥61.6 million[1]

Super Express ialah sebuah filem komedi aksi China tahun 2016 yang diarahkan oleh Song Xiao dan dibintangi oleh Chen He, Song Ji-hyo, David Belle, Xiao Yang, Li Yuan, Mason Lee, Tai Chih-yuan, He Saifei, Kan Qingzi. [1] [2] Ia dikeluarkan di China oleh Fundamental Films pada 2 Disember 2016. [1]

Plot[sunting | sunting sumber]

Filem ini bermula dengan rompakan peninggalan patung kucing yang dipamerkan di sebuah muzium di Marseille, Perancis. Maggie (Song Ji-hyo), ketua keselamatan muzium, mengejar perompak, Gary (David Belle) tetapi berjaya melarikan diri.

Plot seterusnya menyaksikan Mali (Chen He) berlumba-lumba menyusuri jalanan bandar Shanghai yang sibuk dengan motosikal kecil untuk menghantar bungkusan kepada pelanggan tepat pada masanya. Dia menjadikannya sebagai jam digital berdetik ke detik terakhir. Kemudian, dia pergi bermain mahjong dengan bakal ibu mertuanya (He Saifei) dan kumpulan kawannya sambil Nana (Li Yuan) menonton teman wanitanya. Bakal ibu mertuanya tidak terlalu memikirkannya dan memperlekehkannya semasa mereka bermain. Dia memenangi semua perlawanan dengan rasa tidak puas hati.

Di pejabat, bos Mali, Lao Qian (Tai Chih-yuan) memikatnya untuk membuat penghantaran kepada pelanggan yang sangat penting, Wang Sangbiao (Xiao Yang) yang sangat diremehkannya walaupun pada awalnya dia menolak. Dia menyelesaikan penghantarannya selepas bergerak melalui lorong belakang yang mempunyai halangan yang diletakkan oleh penduduk di situ.

Di kediaman Wang Sangbiao, dia ditemui oleh Maggie di depan pintu. Di sini bermula pengembaraan Mali dengan Maggie, ditendang terbang, ditumbuk dan diikat oleh Maggie, dikejar oleh Gary dan pembantunya, Ryan (Mason Lee), mengejar Gary dan Ryan, menyelamatkan Nana daripada Gary dan Ryan. Semuanya gara-gara peninggalan patung kucing yang dicuri.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Filem ini memperoleh kutipan ¥61.6 million RMB di China. [1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d "超级快递(2016)". cbooo.cn (dalam bahasa Chinese). Dicapai pada December 2, 2016.CS1 maint: unrecognized language (link) Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "cbooo" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ "超级快递 (2016)". movie.douban.com (dalam bahasa Chinese). douban.com. Dicapai pada December 2, 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]