Pangkat taksonomi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Superkeluarga (zoologi))
Pelbagai peringkat sistem pengelasan saintifik.SpesiesGenusFamiliOrderKelasFilumAlamDomainHidupan
Pelbagai peringkat sistem pengelasan saintifik.

Hierarki pengelasan biologi untuk lapan pangkat taksonomi utama. Pangkat pertengahan tidak ditunjukkan.

Dalam pengelasan biologi pangkat taksonomi merujuk kepada tahap (kedudukan relatif) dalam hierarki taksonomi. Pangkat taksonomi terdiri daripada spesies, genus, keluarga, dan kelas.

Setiap pangkat dibahagikan dalam beberapa sub-kategori yang kurang umum. Pangkat spesies dan spesifikasi genus yang spesies tersebut tergolong merujuk kepada asas pengelasan, oleh itu pangkat lain tidak perlu dinyatakan dalam spesifik.[1]

Mengikut Kod Antarabangsa Tatanama Zoologi, pangkat taksonomi ditakrifkan sebagai:

Tahap, untuk tujuan tatanama, suatu dalam hierarki taksonomi (contohnya semua keluarga tergolong dalam tahap famili yang sama untuk tujuan tatanama walaupun pengelasannya terletak antara superfamili dan subfamili)[2]

Pangkat utama[sunting | sunting sumber]

Carolus Linnaeus dalam penulisannya, Systema Naturae menggunakan skala pangkat yang terhad kepada: domain, alam, order, genus dan spesies. Penggunaan tatanama sekarang diseragamkan melalui penggunaan kod tatanama yang membolehkan penamaan pangkat yang tidak terhingga. Tujuh pangkat taksonomi utama: alam, filum, kelas, order, famili, genus dan spesis. Penggunaan domain (yang dicadangkan Carl Woesel) kini digunakan sebagai asas pangkat taksonomi walaupun domain tidak dinyatakan dalam mana-mana kod tatanama.

Pangkat taksonomi utama
Latin English
regio domain
regnum alam
phylum division filum (dalam zoologi) divisi (dalam botani)
classis kelas
ordo order
familia famili
genus genus
species spesies

Takson biasanya diberikan pangkat apabila ia diberi nama rasmi. Pangkat asas adalah bahawa spesies. Pangkat seterusnya yang paling penting adalah bahawa genus: apabila organisma diberi nama spesies ia diberikan kepada genus, dan nama genus adalah sebahagian daripada nama spesis. Pangkat ketiga yang paling penting, walaupun ia tidak digunakan oleh Linnaeus, adalah bahawa keluarga.

Nama spesies kadang-kadang dipanggil binomial, iaitu, nama dua penggal. Sebagai contoh, nama zoologi untuk spesis manusia Homo sapiens. Ini biasanya italik dalam media cetak dan bergaris apabila italik tidak boleh didapati. Dalam kes ini, Homo adalah nama generik dan ia adalah dipermodalkan; sapiens menunjukkan spesies dan ia tidak dipermodalkan.

Sesuatu takson biasanya diberikan pangkat apabila tatanama rasminya dikenalpasti. Asas penamaan tatanama ialah spesies, diikuti dengan genus. Pangkat ketiga yang terpenting yang tidak digunakan Linnaeus, ialah famili.

Nama spesis juga dikenali sebagai binomial, iaitu sesuatu nama berdasarkan dua istilah. Sebagai contoh, nama zoologi untuk spesies manusia ialah Homo sapiens (Homo merujuk kepada nama generik dan mula dengan huruf besar manakala sapiens merujuk kepada spesies yang ditulis dalam huruf kecil). Nama tersebut kebiasaannya italik atau digaris.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kod Antarabangsa Tatanama Botani[pautan mati kekal], Kod Vienna, 2005, artikel 2 dan 3
  2. ^ International Commission on Zoological Nomenclature (1999) International Code of Zoological Nomenclature. Fourth Edition. - International Trust for Zoological Nomenclature, XXIX + 306 pp.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.