TADBIR URUS QATAR DALAM NEGARA DINAMIK

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

PENGENALAN

  Qatar merupakan sebuah negara pesat membangun yang terletak di Semenanjung Arab telah mencapai kemajuan yang ketara dalam mewujudkan sistem politik mencerminkan warisan budayanya sambil menerima prinsip tadbir urus moden. Dikenali dengan kemakmuran ekonomi dan pengaruh serantaunya, sistem politik Qatar menggabungkan unsur-unsur monarki tradisional dengan pembaharuan progresif dan pembuatan keputusan secara partisipatif.


BERAJA DAN PEMODENAN

  Sistem politik Qatar adalah monarki keturunan dengan Emir berkhidmat sebagai ketua negara. Kerajaan beraja telah memainkan peranan penting dalam menyediakan kestabilan, memupuk perpaduan nasional dan membimbing pembangunan negara. Di bawah kepimpinan keluarga Al Thani yang memerintah, Qatar telah meneruskan agenda pemodenan sambil mengekalkan nilai budaya dan tradisinya.

  1. Sistem politik Qatar dipimpin oleh keluarga Al Thani yang memerintah telah mengekalkan monarki turun temurun sejak pertengahan abad ke-19. Kestabilan dan kesinambungan yang disediakan oleh monarki telah memainkan peranan penting dalam pembangunan politik dan sosial Qatar (Kamrava, 2013).
  2. Di bawah kepimpinan monarki, Qatar telah mengalami pembangunan ekonomi yang ketara. Rizab gas asli negara yang banyak telah memainkan peranan penting dalam memacu pertumbuhan ekonomi dan menyediakan sumber untuk pembangunan infrastruktur, pendidikan, penjagaan kesihatan dan program kebajikan sosial (Al-Subaie, 2019).
  3. Kerajaan beraja turun temurun di Qatar telah memainkan peranan penting dalam memupuk perpaduan sosial dan perpaduan nasional. Kehadiran kuat keluarga pemerintah dan identiti bersama telah menyumbang kepada kesedaran kebangsaan kolektif (Kamrava, 2013).
  4. Sistem politik Qatar telah menekankan pemeliharaan nilai budaya dan tradisi di samping usaha pemodenan. Kerajaan beraja telah menyokong secara aktif inisiatif untuk mempromosikan warisan, seni dan budaya Qatar. Institusi seperti Muzium Qatar dan Yayasan Qatar telah ditubuhkan untuk memelihara dan mempromosikan identiti dan warisan Qatar (Kraidy, 2017).


PEMBAHARUAN POLITIK DAN INSTITUSI PENYERTAAN

  Qatar telah melakukan pembaharuan politik yang ketara untuk meningkatkan penyertaan dan penglibatan rakyat dalam proses membuat keputusan. Penubuhan Majlis Penasihat juga dikenali sebagai Majlis Syura pada tahun 2003 menandakan satu langkah penting ke arah peningkatan perwakilan politik. Majlis itu, yang terdiri daripada 45 ahli yang dilantik oleh Emir yang menawarkan cadangan mengenai perundangan, dasar dan rancangan pembangunan.

  1. Penubuhan Majlis Penasihat pada tahun 2003 merupakan langkah penting ke arah pembaharuan politik di Qatar. Majlis ini terdiri daripada 45 ahli dilantik oleh Emir yang memberikan cadangan mengenai perundangan, dasar dan rancangan pembangunan. Walaupun ahli majlis dilantik, ia berfungsi sebagai platform untuk dialog dan perundingan, membolehkan rakyat menyatakan pendapat dan kebimbangan mereka (International IDEA, 2014).
  2. Qatar telah melaksanakan pilihan raya perbandaran berkala sejak 1999 dengan membenarkan rakyat memilih wakil secara langsung di peringkat tempatan. Wakil ini menyokong isu tempatan dan menyumbang kepada pembangunan komuniti (Jabatan Negara AS, 2021). Pilihan raya perbandaran memberi peluang kepada rakyat untuk terlibat dalam proses politik, menggunakan hak mereka untuk mengundi dan memainkan peranan dalam membentuk komuniti setempat mereka.
  3. Qatar telah berusaha untuk melibatkan rakyat melalui perundingan awam dan inisiatif penglibatan. Sebagai contoh, kerajaan telah menganjurkan forum dan perbincangan mengenai pelbagai topik, mendapatkan input dan maklum balas daripada rakyat (Al-Jaber, 2018).
  4. Pembaharuan politik Qatar juga dicerminkan dalam wawasan nasional dan rancangan pembangunannya. Wawasan Nasional 2030 negara menekankan kepentingan penyertaan dan penglibatan rakyat dalam mencapai pembangunan mampan (Wawasan Negara Qatar, 2017).


KEPELBAGAIAN EKONOMI DAN PEMBANGUNAN SOSIAL

  Sistem politik Qatar sangat berkait dengan visinya untuk kepelbagaian ekonomi dan pembangunan mampan"Al-Subaie, M. (2019). Qatar's Economy and the Challenges of Sustainable Development. Qatar Foundation Annual Research Conference Proceedings, 2019(1)".. Menyedari sifat terhingga sumber aslinya, negara itu telah memulakan strategi komprehensif dikenali sebagai Wawasan Nasional Qatar 2030 untuk mengubah ekonominya dan memastikan kemakmuran jangka panjang. Visi itu menekankan kepelbagaian ekonomi, pembangunan manusia, kelestarian alam sekitar dan masyarakat berasaskan pengetahuan.

  1. Wawasan Nasional Qatar 2030 berfungsi sebagai peta jalan untuk pembangunan ekonomi dan sosial negara. Visi itu menggariskan matlamat dan inisiatif strategik untuk mempelbagaikan ekonomi, memupuk pembangunan mampan dan meningkatkan kualiti hidup warganya. Ia menekankan kepentingan masyarakat berasaskan pengetahuan, pembangunan manusia, kelestarian alam sekitar dan kepelbagaian ekonomi (Wawasan Negara Qatar, 2017).
  2. Qatar telah membuat pelaburan yang besar dalam pendidikan dan penyelidikan untuk membina tenaga kerja yang berpengetahuan dan berkemahiran. Negara ini menganjurkan institusi pendidikan terkenal seperti Education City yang menempatkan kampus cawangan universiti antarabangsa yang berprestij. Institusi ini menawarkan peluang pendidikan dan penyelidikan berkualiti tinggi, menarik pelajar dan sarjana dari seluruh dunia (Yayasan Qatar, n.d.).
  3. Sistem politik Qatar menyokong komitmennya terhadap kebajikan sosial dan meningkatkan kualiti hidup rakyatnya. Kerajaan menyediakan rakyatnya akses kepada penjagaan kesihatan, perumahan dan perkhidmatan sosial yang berkualiti melalui pelbagai inisiatif dan program. Sebagai contoh, Qatar telah melaksanakan sistem penjagaan kesihatan komprehensif yang menawarkan perlindungan penjagaan kesihatan sejagat kepada warganya (Qatar e-Government, n.d.).
  4. Qatar mengiktiraf kepentingan kelestarian alam sekitar dalam perjalanan pembangunannya. Negara ini telah mengambil langkah proaktif untuk menggalakkan pemuliharaan alam sekitar, tenaga boleh diperbaharui, dan pembangunan mampan. Sebagai contoh, Qatar telah menetapkan sasaran bercita-cita tinggi untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau dan meningkatkan bahagian tenaga boleh diperbaharui dalam campuran tenaganya (Wawasan Negara Qatar, 2017).


PENUTUP

  Sistem politik Qatar mewakili gabungan unik tradisi dan kemajuan bertujuan untuk menghadapi cabaran landskap global yang berkembang pesat. Kerajaan beraja dengan tumpuannya terhadap kestabilan dan perpaduan negara telah menyokong transformasi Qatar menjadi sebuah negara moden dan makmur. Komitmen negara terhadap pembaharuan politik, institusi penyertaan, kepelbagaian ekonomi dan pembangunan sosial menunjukkan visi untuk pertumbuhan mampan dan kesejahteraan masyarakat.