Taman Garing Utama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Taman Garing Utama merupakan kawasan perumahan pajakan yang terletak di Pekan Rawang, di dalam negeri Selangor. Ia terletak di barat laut Kuala Lumpur, sekitar anggaran 40-minit memandu ke pusat bandar. Kawasan Selayang adalah kira-kira setengah jam perjalanan dari sini, manakala kawasan-kawasan lain seperti Petaling Jaya dan Mont Kiara dan juga sekitar kira-kira 40 minit.

Ciri ciri petempatan taman ini ialah seperti lombong ,deretan kedai,perumahan berteres,peumahan berteres dua tingkat,surau,padang, dan taman permainan.Taman ini terdiri daripada 3000-3500 penduduk di dalamnya.Taman ini terdapat banyak aktviti tahunan seperti jamboree adventure,fun ride,gotong royong tahunan,dan fun ride.Acara sebegini boleh diklasifikasikan sebagai daya tarikan taman perumahan ini .

Sejarah taman ini pada dulunya ialah tapak lombong british. Kemudian lombong itu ditambak dengan tanah dan ianya menjadi tanah landai .kemudian pemaju yang bertangungjawab membangunkan taman ini ialah kok sieng wee di atas nama syarikat hong leong land.cop.taman ini juga adalah diantara pusat aktiviti ekonomi perindustrian kerana jumlah kilang yang didirikan di sini amat banyak .antar syarikat besar yang berada di sini ialah ATLAS VENDING MACHINE SDN.BHD. taman ini juga terkenal dengan kepalbagaian kaum penduduknya malahan ada juga bangsa luar seperti british,filipina,africa menetap di sini.

Kini taman ini mempunyai pelbagai persatuan komuniti seperti garing utama fc ,garing utama sepak takraw team,rukun tetangga,garing utama bicycle squad dan vod super bike team.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]