Pergi ke kandungan

Termeh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Beberapa sampel Termeh dengan corak Paisley.

Termeh (dalam bahasa Parsi: ترمه) ialah sejenis fabrik yang berharga dan tradisional, selalunya diperbuat daripada Sutera, kasmir atau Bulu, dan menampilkan corak tradisional yang rumit.[1] Fabrik ini dihasilkan di Iran dan Kashmir dan sangat popular kerana reka bentuknya yang halus dan kompleks.[2]

Asal-usul sebenar Termeh tidak pasti, dan penyelidik berpecah sama ada pengeluarannya pertama kali bermula di Iran atau Kashmir. Secara amnya, reka bentuk Iran seperti Paisley telah diperkenalkan ke India semasa zaman Safavid dan mempunyai pengaruh yang ketara pada reka bentuk selendang Kashmir.[3]

Di Iran, pengeluaran Termeh pada mulanya bermula di Kerman dan kemudian mencapai kemuncaknya di Yazd. Pada masa lalu, kain ini digunakan oleh Zoroaster Yazd untuk pakaian perkahwinan dan pakaian tradisional yang lain. Dari awal abad ke-19, cabaran seperti cukai yang berat dan kekurangan bahan mentah menyebabkan penurunan dalam pengeluaran Termeh. Walau bagaimanapun, semasa era Qajar, ia kekal sebagai komoditi yang berharga dan berprestij.

Termeh Lama selalunya dibuat daripada Bulu yang dipintal menggunakan tangan dan dicelup menggunakan pewarna semula jadi. Kain ini agak tebal, kerana banyak benang digunakan dalam tenunan mereka.[4] Setiap kepingan Termeh ditenun dalam bahagian yang sempit dan kemudian dijahit dengan teliti oleh tukang mahir untuk kelihatan lancar.

Corak Termeh yang terkenal termasuk bunga Paisley dan Shah Abbasi. Setiap reka bentuk mempunyai makna tertentu dan memainkan peranan penting dalam budaya dan seni Iran. Semasa zaman Qajar, Termeh digunakan dalam sebahagian pakaian raja dan pembesar istana malah dihadiahkan kepada pemerintah asing. Selain itu, fabrik ini digunakan untuk membuat topi, jubah, gaun dan pakaian wanita.[5]

Dengan pengenalan mesin tenun Jacquard pada tahun 1970-an, pengeluaran Termeh tradisional secara beransur-ansur menurun dan digantikan dengan pengeluaran buatan mesin. Hari ini, Termeh buatan mesin kebanyakannya dihasilkan di Yazd dan digunakan sebagai fabrik halus untuk pelbagai produk seperti langsir, sejadah dan selendang. Malah pada masa kini, fabrik ini memegang tempat istimewa dalam acara penting termasuk perkahwinan dan pengebumian dan dianggap sebagai bahagian penting warisan budaya Iran.[6]

Lihat juga

[sunting | sunting sumber]
  1. ^ Mirsaeedi, Masoumeh (2003). Encyclopedia of the Islamic World (dalam bahasa Parsi). 7. Tehran. ISBN 964-447-008-7 https://rch.ac.ir/article/Details?id=10843. Missing or empty |title= (bantuan)
  2. ^ Poroush, Bita (2006). Encyclopedia of the Islamic World (dalam bahasa Parsi). 15. Tehran https://www.cgie.org.ir/fa/article/224210. Missing or empty |title= (bantuan)
  3. ^ Ames, Frank (1997). The Kashmir Shawl and Its Indo-French Influence (dalam bahasa Inggeris). Antique Collectors' Club. ISBN 9781851492664.
  4. ^ Mirsaeedi, Masoumeh (2003). Encyclopedia of the Islamic World (dalam bahasa Parsi). 7. Tehran. ISBN 964-447-008-7 https://rch.ac.ir/article/Details?id=10843. Missing or empty |title= (bantuan)
  5. ^ Gluck, Jay; Gluck, Sumi Hiramoto (1977). A Survey of Persian Handicraft: A Pictorial Introduction to the Contemporary Folk Arts and Art Crafts of Modern Iran (dalam bahasa Inggeris). Survey of Persian Art.
  6. ^ Zabih, Abolfazl (1983). "A Look at the Museum of Iranian Decorative Arts: Rare Examples of Iranian Creativity". Honar Quarterly (dalam bahasa Parsi). 5 (1): 132–151.