The Dude in Me

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Dude In Me
내안의 그놈
PengarahKang Hyo-jin
PenulisShin Han-sol
Jo Joong-hoon
Kang Hyo-jin
Dihasilkan olehKim Dong-joon
Lee Seo-yeol
Lee Seung-hyo
DibintangiJung Jin-young
Park Sung-woong
Ra Mi-ran
Diedarkan olehThe Contents On[2]
Huayi Brothers Korea
Tarikh tayangan
  • 09 Januari 2019 (2019-01-09)
[1]
Masa tayangan
122 minit
NegaraKorea Selatan Korea Selatan
BahasaKorea
Pecah panggungAS$13,569,960[3]

The Dude In Me (Hangul: 내안의 그놈) ialah sebuah filem fantasi komedi Korea Selatan arahan Kang Hyo-jin, dan dibintangi oleh Jung Jin-young, Park Sung-woong dan Ra Mi-ran. Filem ini dikeluarkan pada 9 Januari, 2019.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Jang Pan-soo ialah seorang samseng elit yang terkenal dan berkahwin dengan anak bosnya. Pada suatu hari, seorang pelajar sekolah menengah, Dong-Hyun, terjatuh dari bumbung dengan cuba mengambil kasut dan jatuh menimpa Pan-Soo. Pan-Soo bangun di hospital dan merasakan ada sesuatu yang tidak kena kerana semua orang memanggilnya "pelajar", dan bapa Dong-Hyun berlari ke arahnya memanggilnya Dong-Hyun dan memeluknya. Keliru dia berlari ke cermin terdekat dan menyedari bahawa dia kini berada di dalam tubuh Dong-Hyun. Setelah beberapa kali gagal untuk kembali ke tubuhnya sendiri yang masih tidak sedarkan diri di hospital, dia menerima nasibnya dan pulang bersama ayah Dong-Hyun.

Apabila masa berlalu, dia menyedari bahawa Dong-Hyun menjadi sasaran pembuli di sekolah, mempunyai berat badan berlebihan, dan mempunyai penglihatan yang sangat buruk. Satu demi satu, dia mula melawan pembuli sehingga mereka berhenti mengganggu dia dan rakan Dong-Hyun. Pada masa ini, salah seorang bawahannya yang setia, Man Chul, sedang menjaga mayatnya yang tidak sedarkan diri di hospital dan Pan-Soo meyakinkannya bahawa dia bertukar badan dengan seorang pelajar sekolah menengah dan membantu Pan-Soo mengumpulkan intel dan aktiviti harian dalam kumpulan itu. Suatu hari, Pan-Soo bertemu dengan Oh Hyun-Jung, seorang gadis dalam kelasnya yang juga menjadi sasaran pembuli di sekolah. Dia mengikuti rumahnya hanya untuk mengetahui bahawa ibunya, Oh Mi-Sun, ialah bekas teman wanitanya yang lama. Dia meminta Man-Chul mendapatkan ujian paterniti untuknya dan mengetahui bahawa Hyun-Jung ialah anak perempuannya. Melihat bagaimana dia menjadi sasaran mudah pembuli di sekolah, dia menyuruhnya berlatih bersamanya di bawah pengawasan Man-Chul. Selepas beberapa minggu, Pan-Soo kehilangan semua lemak badannya, mendapatkan kembali badannya yang cergas dan Hyun-Jung belajar bagaimana untuk mempertahankan dirinya daripada pembulinya. Hyun-Jung mula mempunyai perasaan terhadap Dong-Hyun, tidak mengetahui bahawa itu sebenarnya bapanya di dalam badannya.

Pada masa ini, saingan Pan-Soo, Boss Yang, berpakat untuk menjebak Pan-Soo kerana menggelapkan wang dengan menggunakan isterinya untuk meyakinkan bos mereka, iaitu bapanya sendiri. Pan-Soo mengetahui perkara ini daripada Man-Chul dan menulis surat menerangkan skandal itu kepada bosnya. Dia kemudiannya mendedahkan kepada Mi-Sun bahawa dia sebenarnya Pan-Soo, bukan Dong-Hyun, dan dia berasa kecewa kerana dia masih mempunyai perasaan buruk terhadapnya kerana meninggalkannya. Hyun-Jung terjumpa mereka pada masa ini dan Pan-Soo menyatakan bahawa dia masih menyayangi ibunya. Ini menyusahkan Hyun-Jung, tidak tahu bahawa sebenarnya ayahnya yang mengatakan ini. Dong-Hyun kemudian bangun dalam badan Pan-Soo dan berakhir di rumahnya, terkejut melihat Pan-Soo ada di dalam badannya. Kemudian, Boss Yang melawat restoran Mi-Sun dan bergaduh dengan Pan-Soo sehingga Mi-Sun mengancam semua orang jika mereka tidak berhenti. Isteri Pan-Soo melawat bapanya dan dia mendedahkan kepadanya dia tahu bahawa dia bekerja dengan Bos Yang dan telah membelakangi keluarganya sendiri. Dia memanggil Pan-Soo untuk menyelesaikan masalah dengannya. Pan-Soo menghantar Dong-Hyun bertemu bosnya, memberitahunya apa yang perlu dikatakan melalui alat dengar. Bosnya secara tidak disangka-sangka mengumumkan bahawa Pan-Soo akan mengambil alih perniagaan itu, yang menyebabkan isterinya kecewa, dan menuduh Pan-Soo melakukan perselingkuhan dan mempunyai seorang anak perempuan daripadanya. Dong-Hyun meyakinkan bos Pan-Soo bahawa keluarga adalah penting, dan dia sanggup meninggalkan perniagaan dan warisan untuk mereka.

Bos memberkati Pan-Soo untuk meninggalkan perniagaan dan Pan-Soo memeluk Dong-Hyun kerana menjadi lelaki yang lebih baik daripada dia tetapi tiba-tiba dilanggar oleh isterinya yang terasing. Di hospital, Pan-Soo pengsan di hospital serta Dong-Hyun. Enam bulan kemudian, Dong-Hyun kembali ke sekolah dalam tubuhnya sendiri dan terkejut melihat rakan sekelasnya bersorak-sorai kerana menghalau pembuli, dan nampaknya Hyun-Jung akan keluar dengan Dong-Hyun. Mereka kemudiannya pergi ke restoran baharu Mi-Sun di mana Pan-Soo bekerja di sana serta Man-Chul dan orang ramai bergegas ke restoran baharu mereka.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "2018.1.10 Now Playing". Korea JoongAng Daily. January 10, 2019.
  2. ^ Yeo Ye-rim (January 17, 2019). "'Inside Me' is heading overseas". Korea JoongAng Daily.
  3. ^ "The Dude in Me (2019)". Korean Film Biz Zone (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada September 1, 2019.