The Fantastic Four (filem yang belum dirilis)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Fantastic Four
PengarahOley Sassone
DibintangiAlex Hyde-White, Jay Underwood, Rebecca Staab
Tarikh tayangan
1994 (Tidak pernah ditayangkan secara rasmi)
BahasaInggeris

The Fantastic Four (bahasa Melayu harafiah Empat Menakjubkan ) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang tidak pernah ditayangkan secara rasmi, sungguhpun dirancang untuk tayangan 1994. [1] Filem The Fantastic Four ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Oley Sassone.

Filem yang tidak ditayangkan pada ramai dan terkenal dengan kualiti rendah dalam lingkaran geek, ini merupakan adaptasi Roger Corman daripada kumpulan Adiwira Marvel Comics. Filem ini adalah item kultus menarik yang sama tingkat dengan filem penuh Captain America dan Filem telivisyen murah Hulk yang menyedihkan.

Kisah mengenai filem ini bermula pada akhir tahun 80-an apabila Marvel Comics telah melesenkan watak-watak mereka untuk keuntungan sederhana ketika industri komik telah gagal. Sebuah syarikat Jerman yang dikenali sebagai Neue Constantin dan pengeluar Bernd Eichinger, yang memegang hak selama hampir empat tahun sebelum kontrak mereka hampir tamat. Dalam usaha untuk mengekalkan hak untuk pembuatan semula / pilihan masa depan dan mengelak dari membayar yuran lima juta dolar, Neue terpaksa menghasilkan sesuatu untuk filem, jadi mereka membuat perjanjian dengan New Horizons studio Roger Corman untuk membuat filem yang cepat dan yang murah dengan harga $ 1.5 juta.

Apabila filem itu selesai, Eichinger membeli kepentingan Corman, kemudian berpaling dan menjualnya kepada 20th Century Fox, yang ketika itu sedang menyediakan adaptasi $ 50 juta dengan pengarah Chris Columbus. Filem ini kemudian menjunam ke kekaburan maya kecuali salinan haram konvensyen komik dan kemudian melalui internet. Jalan ceritanya mengikut kerangka asas komik, dengan pengecualian beberapa butir-butir kecil, termasuk pengenalan penjahat baru, tukang emas, yang secara langsung bertanggungjawab keatas kejadian yang tidak diingini ke atas pasukan itu di angkasa dan mengambil secara mudah satu penjahat daripada komik yang terkenal, The Mole Man.

Merujuk kepada popularitinya bawah tanah, Corman kini menganggapnya sebagai filem yang paling menguntungkan yang tidak pernah ditanyagkan, manakala Presiden Marvel Avi Arad dilaporkan membakar satu-satunya cetakan Fox.


Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Alex Hyde-White, Jay Underwood, Rebecca Staab

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Dalam adaptasi Komik Marvel ini, empat orang angkasawan terdedah pada sinaran kosmik apabila kemalangan berlaku mengakibatkan mereka berubah ….

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]