The King of Milu Deer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The King of Milu Deer
Raja Rusa Milu
麋鹿王
PengarahGuo Weijiao
PenulisZhang Zhi Yi
Wang Wei
Syarikat
penerbitan
CITV New Media Group
Tarikh tayangan
29 September 2009; 14 tahun yang lalu (2009-09-29)
NegaraRepublik Rakyat China Republik Rakyat China
BahasaMandarin
BajetRMB 元 35 juta (35 juta yuan) (US $5.1 juta)[1]

The King of Milu Deer (Raja Rusa Milu) (麋鹿王; Mílù wáng), juga dikenali sebagai Mencari Raja Milu: Kekili Ajaib, merupakan filem animasi komputer Republik Rakyat China 2009. Ia disebut-sebut sebagai filem animasi Cina 3-D pertama. [2][3]

Am[sunting | sunting sumber]

Filem ini dihasilkan oleh CITV New Media Group, sebuah syarikat swasta, dan berharga 35 juta yuan (US $ 5.1 juta) untuk dibuat. [4] Filem ini ditulis oleh Zhang Zhi Yi dan Wang Wei dan disutradarai oleh Guo Weijiao. Filem ini menghasilkan 4 juta yuan (AS $ 570,000) di box office pada minggu pertama. [5] Ia memenangi Filem Animasi Terbaik di Anugerah Filem Hua Biao yang ketiga belas dan dicalonkan di Golden Rooster dan Anugerah Filem Seratus Bunga untuk Trofi Animasi Terbaik. [6] Lagu tema filem ini dilakonkan oleh Yisa Yu.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Pada awal filem ini menceritakan pandangan Rusa tentang manusia sebagai pembunuh yang pada bila-bila masa akan membunuh rusa dan menjadikannya makanan mereka.

Namun, ada seekor rusa putih yang bernama Yoyo tidak setuju. Yoyo bahkan ingin mengenali manusia dengan lebih dekat dan dia menjumpai bunga liar yang mengubah Yoyo menjadi gadis yang sangat cantik. Sementara itu Putera Chan yang berada di pergunungan ingin mencari Raja Rusa sehingga dia dapat menolong rakyatnya dari musim kemarau dan Putera Chan menjumpai kuda gelap yang liar.

jelmaan awal Yoyo iaitu dari seekor rusa yang berubah menjadi gadis cantik bertemu Putera Chan ketika mereka menyelamatkan diri dari dikejar oleh monster jahat. Di sana bermulalah perkenalan dan persahabatan antara rusa dan manusia. Apa yang berlaku?

Persahabatan yang baik antara Yoyo dan Putera Chan digunakan oleh sang Putera untuk bertanya mengenai keberadaan Raja Rusa yang dapat memanggil hujan dan dapat mengatur cuaca kerana orang-orang Putera Chan sedang mengalami kemarau dan memerlukan hujan.

Dalam filem ini juga menceritakan tentang pemberontakan dari penasihat putera yang ingin membunuh putera itu setelah dirancang dengan rapi tetapi Yoyo menyelamatkan nyawa putera dengan mengalihkan kuasanya kepada Putera Chan, tetapi membuat Yoyo harus berubah kembali menjadi rusa. Akhirnya Putera mengetahui kejahatan penasihat yang telah menyembunyikan peta raja rusa.

Putera Chan selamat dan dia berlari menyelamatkan Yoyo si rusa putih itu dan ada pertempuran hebat antara putera dan penasihatnya di gunung. Putera Chan akhirnya berjaya menewaskan penasihatnya. Namun, keajaiban berlaku setelah Putera meraih kemenangan, putera Chan berubah menjadi rusa dan terbang bersama kekasihnya, Yoyo, yang menjadi seekor rusa putih.

Plot(Versi Lain)[sunting | sunting sumber]

Pada awal filem ini menceritakan tentang pandangan rusa terhadap manusia, bahawa manusia adalah pembunuh yang setiap saat dapat membunuh mereka dan menjadikannya sebagai makanan.

Namun, Yoyo, Rusa Putih, tidak setuju dengan rusa yang lain, bahkan Yoyo ingin mengenali manusia dengan lebih dekat. Sehingga dia menjumpai bunga liar yang dapat mengubah Yoyo menjadi gadis cantik.

Sementara itu, Putera Chan yang berada di pergunungan ingin mencari Raja Rusa sehingga dia dapat menolong rakyatnya dari musim kemarau, kerana hujan tidak pernah turun. Putera Chan melintasi hutan, tetapi yang dijumpainya hanyalah kuda liar hitam.


Yoyo, yang pada masa itu berubah menjadi gadis cantik, bertemu dengan Putera Chan ketika mereka menyelamatkan diri dari gergasi jahat yang menjaga hutan. Di situlah bermulanya perkenalan dan persahabatan antara rusa dan manusia. Apa yang berlaku seterusnya?

Putera memanfaatkan persahabatan yang indah antara Yoyo dan Putera Chan, untuk bertanya tentang keberadaan Raja Rusa yang dikatakan dapat memanggil hujan dan dapat mengawal cuaca. Kerana rakyat Putera Chan mengalami kemarau dan memerlukan hujan.

Dalam filem ini juga mengisahkan tentang pemberontakan dari penasihat Putera Chan yang cuba membunuh Putera. Dan ternyata, pemberontakan telah dirancang dengan rapi oleh penasihat sehingga Putera Chan terluka parah.

Namun, Yoyo menyelamatkan nyawa Putera Chan dengan mengalihkan kuasanya kepada Putera Chan. Namun, kaedah ini memaksa Yoyo untuk kembali ke bentuk semula, iaitu rusa putih.

Menyedari kematian yang hampir meragut nyawanya, Putera Chan akhirnya mengetahui tentang kejahatan penasihat itu dan bahawa penasihat itu juga telah menyembunyikan peta untuk mencari Raja Rusa.

Putera Chan, yang berjaya bertahan dari rancangan untuk membunuh penasihatnya, kemudian bergegas menyelamatkan Yoyo, Rusa Putih, yang kembali ke hutan setelah diketahui bahawa Yoyo adalah seekor rusa.

Penasihat cuba memusnahkan hutan untuk membunuh Raja Rusa. Yoyo dan rusa yang lain juga merasakan bahawa nyawa mereka terancam oleh kehancuran itu.

Demi Yoyo, ada pertempuran hebat antara putera raja dan penasihatnya di gunung. Putera Chan, yang berjuang habis-habisan, akhirnya berjaya menewaskan penasihatnya.

Namun, keajaiban berlaku lagi selepas Putera menang. Selepas bertemu dengan Raja Rusa, Putera Chan berubah menjadi rusa dan memasuki hutan bersama Yoyo, Rusa Putih yang telah menjadi kekasih di hatinya.[7]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Milu of Deer King atau The King of Milu Deer memenangi Anugerah Filem The Thirteenth Hua Biao dalam kategori Filem Animasi Terbaik. [8] Kemudian dicalonkan untuk Golden Rooster dan Hundred Flowers Film dan memenangi kategori Animasi Terbaik. [9][10]

Senarai Watak[sunting | sunting sumber]

  • Yoyo (悠悠)
  • Putera Chan (陈太子)
  • Raja Rusa (鹿王)
  • Penasihat (顾问)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]