The Scarlet Pimpernel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Scarlet Pimpernel
Kulit buku cetakan edisi 1908
Umum
PengarangBaroness Orczy
NegaraBritania Raya
Bahasabahasa Inggeris
GenreCereka sejarah, cereka pengembaraan
Penerbitan
PenerbitGreening[1]
Tarikh penerbitan
1905
Halaman319
Kronologi
The First Sir Percy Sir Percy Leads the Band

The Scarlet Pimpernel ("Sang Pimpinel Sakhlat") adalah novel pertama dalam sebuah siri cereka sejarah karya Emma Orczy yang yang mula-mula diterbitkan pada 1905 berlatarkan zaman Pemerintahan Ganas yang menyusul setelah meletusnya Revolusi Perancis. Novel tersebut ditulis berdasarkan pementasan panggung Orczy berjudul sama yang lama ditampilkan di London dan meraih kesuksesan pada 1905, setelah pertama kali ditampilkan di Nottingham pada 1903.

Karya ini mengilham penciptaan banyak kisah adiwira bertopeng gagah di balik tuan empunya sebenar yang rendah diri termasuk Zorro, Doctor Syn, the Shadow sampai ke Superman dan Batman pada dekad-dekad berikutnya; Stan Lee sendiri menganggap watak Pimpernel sebagai watak pertama yang seumpamanya.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dugan, Sally (2012). "Introduction". Baroness Orczy's The Scarlet Pimpernel: A Publishing History. Ashgate Publishing. ISBN 978-1-4094-2717-9. Dicapai pada 13 February 2016.
  2. ^ Hodgkinson, Thomas W (9 March 2022). "Beat it Batman – this foppish baronet was the world's first superhero". The Guardian. Dicapai pada 13 March 2022.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:The Scarlet Pimpernel