The Umbrella Academy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Umbrella Academy

Maklumat penerbitan
Karya Gerard Way & Gabriel Bá
Mula disirikan 2007
Penerbit Dark Horse Comics
Format Berwarna
Bilangan bahagian 6

The Umbrella Academy merupakan buku komik ditulis oleh Gerard Way bersama Gabriel Bá dengan ilustrasi kulit depan oleh James Jean dan pewarnaan oleh Dave Stewart dan Blambot's Nate Piekos. 6 isu keluaran khas telah dikeluarkan oleh Dark Horse Comics, isu pertama dikeluarkan pada September 19, 2007.

The Umbrella Academy memenagi anugerah Anugerah Eisner 2008 untuk kategori Best Finite Series/Limited Series. Siri kedua The Umbrella Academy iaitu The Umbrella Academy: Dallas dikeluarkan pada tahun 2008. Komik ini juga telah diadaptasikan kepada siri berjudul sama oleh Netflix.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

The Umbrella Academy adalah sebuah lembaga yang ditubuhkan oleh Sir Reginald Hargrevees ataupun Mr. Monocle, yang merupakan mahkluk dari luar angkasa.Dia mengambil 7 orang anak manusia yang mempunyai kuasa luar biasa untuk dilatih menjadi wira

20 tahun kemudian, ahli-ahli Umbrella Academy yang telah berpecah menjalani kehidupan harian mereka masing-masing, tetapi pada suatu hari Mr. Monocle tiba-tiba meninggal.Mereka akhirnya berkumpul di makam "ayah" mereka.Ternyata, kejadian itu merupakan suatu pertanda bencana bagi umat manusia.

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]