The Vampire Diaries

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Vampire Diaries
GenreDrama
Seram
Fantasi
Romantik
Dibangunkan oleh
Kevin Williamson
Julie Plec
Ditulis olehL.J. Smith
Dibintangi oleh
Nina Dobrev
Paul Wesley
Ian Somerhalder
Steven R. McQueen
Sara Canning
Kat Graham
Candice Accola
Zach Roerig
Kayla Ewell
Michael Trevino
Matt Davis
Joseph Morgan
Penggubah lagu tema
Michael Suby
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bilangan musim8
Bilangan episod171 (Senarai episod)
Penerbitan
Pemasangan kamera
Multi-camera
Tempoh siaran43 minit
Penyiaran
Saluran asalThe CW
Format gambar1080i (HDTV)
Siaran asal10 September 2009 – kini
Kronologi
Rancangan berkaitan
The Originals
Pautan luar
Laman sesawang
Tapak sesawang penerbitan

The Vampire Diaries adalah drama televisyen ghaib siri dibangunkan oleh Kevin Williamson dan Julie Plec, berdasarkan siri buku nama yang sama yang ditulis oleh L.J. Smith. Siri ini ditayangkan di The CW pada 10 September 2009. Siri berlaku di Mystic Falls, Virginia, sebuah bandar fiksyen kecil dihantui oleh makhluk ghaib. Fokus utama siri ini adalah segitiga cinta antara protagonis Elena Gilbert (Nina Dobrev) dan vampire-saudara Stefan Salvatore (Paul Wesley) dan Damon Salvatore (Ian Somerhalder). Sebagai naratif terbentuk dalam kursus siri, titik fokus perubahan pada masa lalu misteri bandar melibatkan Elena jahat doppelganger Katherine Pierce dan keluarga Pontianak Asal, semua yang mempunyai agenda jahat mereka sendiri.

Episod perintis menarik penonton terbesar perdana mana-mana siri sejak rangkaian bermula pada tahun 2006. Musim pertama purata 3,60 juta penonton. Menunjukkan mulanya menerima ulasan purata, tetapi pengkritik bersetuju bahawa siri diperbaiki sepanjangmusim dengan kedua-dua musim kedua dan ketiga premiering untuk ulasan umumnya menggalakkan. Menunjukkan telah menerima banyak pencalonan anugerah, memenangi Anugerah Pilihan dua Rakyat dan banyak Anugerah Pilihan Remaja. Pada April 26, 2011, The CW memperbaharui siri untuk musim ketiga yang bermula pada 15 September 2011.

Pada 3 Mei, 2012, The CW memperbaharui siri untuk musim keempat, yang bermula pada 11 Oktober 2012.

Pada 10 Mac, 2017, The Vampire Diaries diakhiri dengan 171 episod yang berlangsung selama 8 musim.

Gambaran siri[sunting | sunting sumber]

Siri ini mengikuti kehidupan Elena Gilbert (Nina Dobrev) seorang gadis 17-year-old, yang jatuh amat cinta dengan vampire berusia 162-tahun bernama Stefan Salvatore (Paul Wesley). Hubungan mereka menjadi meningkatkan rumit sebagai Stefan ganas, jahat dan lebih tua adik Damon Salvatore (Ian Somerhalder) kembali dengan rancangan untuk melampiaskan malapetaka di bandar dan membalas dendam terhadap adiknya. Kedua-dua adik-beradik mula untuk menunjukkan kasih sayang ke arah Elena, terutamanya kerana persamaan untuk cinta lalu Katherine Pierce mereka. Ia mendedahkan bahawa Elena adalah keturunan Katherine, yang akhirnya kembali dengan rancangan terhadap ketiga-tiga mereka.

Siri ini terletak di bandar fiksyen Mystic Falls, Virginia, sebuah bandar yang dikenakan dengan sejarah ghaib sejak penyelesaian pendatang dari New England pada abad ke-17 lewat. Garis cerita lain berkisar penduduk lain bandar, terutamanya muda Elena abang Jeremy Gilbert (Steven R. McQueen), kawan-kawan yang terbaik Bonnie Bennett (Katerina Graham) dan Caroline Forbes (Candice Accola) dan rakan-rakan bersama mereka Tyler Lockwood (Michael Trevino) dan Matt Donovan (Zach Roerig). Politik di pekan ini dirancang oleh keturunan keluarga pengasas asal, semua yang terdiri daripada "Pengasas Majlis". Sebahagian daripada keluarga pengasas Mystic Falls termasuk yang Salvatores, Gilberts, Fells, Forbes dan Lockwoods. Mereka menjaga bandar terutamanya daripada Vampire, walaupun terdapat lain-lain ancaman ghaib seperti werewolves, ahli sihir, hantu dan kacukan.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

•Nina Dobrev sebagai Elena Gilbert/Katherine Pierce/Amara

•Paul Wesley sebagai Stefan Salvatore/Silas/Tom Avery

•Ian Somerhalder sebagai Damon Salvatore

•Kat Graham sebagai Bonnie Bennett

•Candice King sebagai Caroline Forbes

•Steven R. McQueen sebagai Jeremy Gilbert

•Sara Canning sebagai Jenna Sommers

•Michael Trevino sebagai Tyler Lockwood

•Zach Roerig sebagai Matt Donovan

•Joseph Morgan sebagai Klaus Mikaelson

•Daniel Gillies sebagai Elijah Mikaelson

•Claire Holt sebagai Rebekah Mikaelson

•Nathaniel Buzolic sebagai Kol Mikaelson

•Phoebe Tonkin sebagai Hayley Marshall

•Michael Malarkey sebagai Enzo St.John

•Chris Wood sebagai Kai Parker

•Matthew Davis sebagai Alaric Saltzman

•Annie Wersching sebagai Lily Salvatore

•Leslie Anne Huff sebagai Rayna Cruz

•Nathalie Kelley sebagai Sybil

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pada mulanya, Kevin Williamson mempunyai minat yang sedikit dalam membangunkan siri ini, mencari premis terlalu serupa dengan cerita vampire lain. Walau bagaimanapun, pada menggesa Julie Plec itu, dia mula membaca novel dan mula tertarik dengan cerita: "Saya mula untuk menyedari bahawa ia adalah cerita mengenai sebuah bandar kecil, kira-kira perut bahawa bandar ini dan mengenai apa yang lurks di bawah permukaan." Williamson telah menyatakan kisah pekan ini akan menjadi tumpuan utama siri ini, bukannya sekolah tinggi.

Pada 6 Februari 2009, Kepelbagaian mengumumkan bahawa CW mempunyai hijau terang perintis untuk The Vampire Diaries dengan Williamson dan Julie Plec ditetapkan sebagai penulis kepala dan pengeluar eksekutif. Pada 19 Mei, 2009, siri ini secara rasmi mengarahkan untuk musim 2009-2010.

Episod perintis telah difilemkan di Vancouver, British Columbia, tetapi seluruh episod telah difilemkan di Covington, Georgia (yang berfungsi sebagai bandar fiksyen kecil Mystic Falls, Virginia) dan pelbagai komuniti lain di seluruh Greater Atlanta, mengambil kesempatan daripada insentif cukai tempatan.

Pada pagi mei 10, 2012, kebakaran tercetus di dalam bangunan di Clark jalan di Covington yang telah digunakan sebagai penetapan untuk Grill Mystic di acara itu.

Siri ini telah diberikan penuh, 22-episod perintah pada 21 Oktober 2009 selepas penilaian yang kukuh bagi separuh pertama musim ini.

Pada 16 Februari 2010, The CW mengumumkan bahawa ia telah memperbaharui menunjukkan untuk musim kedua, yang ditayangkan pada 9 September 2010. Pada April 26, 2011, The CW memperbaharui menunjukkan untuk musim ketiga. musim ketiga ditayangkan pada 15 September, 2011. musim keempat ditayangkan Oktober 11, 2012.

Presiden The CW Mark Pedowitz berkata dalam satu temu bual di musim panas TCA bahawa The Vampire Diaries tidak menerima suatu perintah episod tambahan pada permintaan Kevin Williamson. "Kevin Williamson merasakan untuk melakukan persembahan terbaik mungkin dia lebih akan melakukan 22 Saya lebih suka mempunyai 22 besar daripada 24 baik jika Kevin tidak dapat melakukannya," jelas beliau.

Patuan luar[sunting | sunting sumber]