Thurisind

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Thurisind
King of the Gepids
Pemerintahanc. 548–560
Didahului olehElemund
Diikuti olehCunimund
AnakandaCunimund
Turismod

Thurisind (Latin: Turisindus, meninggal c. 560) adalah seorang raja Gepids, dari suku Jerman Timur Gothic , yang memerintah dari c. 548 untuk 560. Dia adalah raja Gepid terakhir, dan disusuli oleh Raja Elemund yang mengadakan kudeta dan memaksa putra raja Thurisind pergi dalam buangan. Pemerintahan Thurisind, yang dikenali sebagai Gepidia, terletak di Sentral Eropa dan berpusat di Sirmium, iaitu bekas  bandar Romawi pada tepi Sungai Sava (kini bandar Sremska Mitrovica, Serbia).

Pemerintahan ditandai oleh beberapa peperangan dengan  kumpulan Lombard, suku-suku Jerman yang telah tiba di bekas wilayah Romawi Pannonia di bawah pimpinan raja mereka, Audoin. Thurisind juga harus menghadapi keganasan Bizantium Empayar, yang geram atas pengambilalihan Sirmium oleh Gipid dan ingin untuk mengurangi kuasa Gepid di Lembah Pannonian, suatu lembah yang merangkumi sebahagian besar negara moden Hungary dan juga termasuk negeri-negeri jiran. Rancangan Bizantium untuk mengurangkan kuasa Gepid bekuat kuasa ketika Audoin mengalahkan Thurisind pada 551 atau 552. Yang Maharaja Bizantium Justinian memaksa kedua-dua pemimpin untuk menandatangani surat perjanjian damai supaya wujud keseimbangan dalam Lembah Pannonian boleh berterusan.

Thurisind kehilangan anak sulungnya, Turismod, dalam Pertempuran Asfeld, apabila ia dibunuh oleh Albion, anak Audoin. Kira-kira pada tahun 560, Thurisind mati dan telah digantikan oleh seorang lagi anaknya iaitu Cunimund. Cunimund  telah dibunuh oleh Albion pad tahun 567. Kematian Cunimund menandai pengakhiran Kerajaan Gepid dan bermulanya penaklukan wilayah mereka oleh Sekutu Lombard Avars, orang nomad yang sedang berhijrah dari padang Rumput Eurasia.