Tindak balas Abderhalden

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tindak balas Abderhalden
TujuanUjian pengesanan kehamilan
UjianUjian darah

Tindak balas Abderhalden adalah ujian darah yang tidak lagi digunakan untuk kehamilan yang dikembangkan oleh Emil Abderhalden.

Pada tahun 1909 Abderhalden mendapati bahawa ketika mengenal pasti protein asing dalam darah, tubuh bertindak balas dengan "fermentasi defensif" (dalam istilah moden, reaksi protease) yang menyebabkan perpecahan protein. Dia mengembangkan ujian pada tahun 1912. Ujian ini menjadi topik perbalahan segera setelah pengembangannya, dan sejumlah besar karya diterbitkan untuk menyokong dan menolak kebolehpercayaan ujian ini. Satu penerbitan tersebut menyimpulkan "... variasi individu kedua-dua sera hamil dan bukan hamil mengeluarkan hasil dari kedua-duanya bertindih sepenuhnya sehingga membentuk reaksi, walaupun dengan teknik kuantitatif, benar-benar tidak pasti untuk diagnosis kehamilan positif atau negatif." (Van Slyke et al. 1915). Ketidakpercayaan keseluruhan ujian menyebabkan ia digantikan pada tahun 1928 dengan ujian Aschheim-Zondek. Oleh kerana reputasi Abderhalden yang tinggi, ia tidak diakui secara antarabangsa sekian lama setelah kematiannya bahawa teori yang mendasari "enzim pertahanan" (Abwehrfermente) sepenuhnya adalah penipuan (Deichmann & Müller-Hill 1998).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Deichmann, U. & Müller-Hill, B. (1998): Penipuan enzim Abderhalden. Alam 393 : 109-111. Abstrak HTML
  • Firkin, BG & Whitworth, JA (1987): Kamus Eponim Perubatan . Penerbitan Parthenon.ISBN 1-85070-333-7
  • Van Slyke, Donald D.; Vinograd-Villchur, Mariam; dan Losee, JR (1915): Reaksi Abderhalden. Jurnal Kimia Biologi 23 (1): 377-406. Bukti eksperimen teks penuh PDF Diarkibkan 2007-09-29 di Wayback Machine mengenai ketidakpercayaan ujian kehamilan Abderhalden
  • Siapa yang Menamakannya?