Top Gun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Top Gun
PengarahTony Scott
PenulisJim Cash
Jack Epps Jr.
Berdasarkan"Top Guns" oleh
Ehud Yonay
Dihasilkan olehDon Simpson
Jerry Bruckheimer
Dibintangi
SinematografiJeffrey L. Kimball
Disunting olehChris Lebenzon
Billy Weber
Muzik olehHarold Faltermeyer
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehParamount Pictures
Tarikh tayangan
  • 12 Mei 1986 (1986-05-12) (New York City)
  • 16 Mei 1986 (1986-05-16) (A.S.)
[1]
Masa tayangan
110 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$15 juta
Pecah panggung$356.8 juta[1]

Top Gun ialah filem drama aksi Amerika Syarikat 1986 arahan Tony Scott, diterbitkan oleh Don Simpson dan Jerry Bruckheimer, terbitan Paramount Pictures. Skripnya ditulis oleh Jim Cash dan Jack Epps Jr., dan telah diilhamkan oleh rencana bertajuk "Top Guns" yang diterbitkan di majalah California tiga tahun sebelumnya. Dibintangi oleh Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards, dan Tom Skerritt. Ia juga menandakan penampilan pertama Adrian Pasdar. Cruise melakonkan Leftenan Pete "Maverick" Mitchell, anggota angkatan laut muda yang mengendalikan pesawat USS Enterprise. Dia dan pegawai penangkapan radar, Nick "Goose" Bradshaw (Edwards) diberi peluang untuk berlatih di Sekolah Senjata Pejuang Tentera Laut Amerika Syarikat di Stesen Udara Tentera Laut Miramar di San Diego, California.

Top Gun dikeluarkan pada 16 Mei 1986. Sewaktu dikeluarkan, filem ini menerima ulasan umum daripada pengkritik filem tetapi banyak memuji urutan aksi, kesan, aksi udara, dan persembahan lakonan dengan Cruise dan McGillis menerima pujian. Empat minggu selepas dikeluarkan, jumlah pawagam menunjukkan ia meningkat sebanyak 45 peratus. Pada tahun 2015, Perpustakaan Kongres Amerika Syarikat memilih filem itu untuk pemeliharaan di Pejabat Pendaftaran Filem Nasional, yang mendapati penting dari segi "budaya, sejarah, atau estetik". Kesinambungannya bertajuk Top Gun: Maverick dijadualkan untuk dibebaskan pada 26 Jun, 2020.[2]

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Top Gun di Box Office Mojo
  2. ^ Anthony D'Alessandro (August 29, 2018). "'Top Gun: Maverick' Flies To Summer 2020 With 'A Quiet Place' Sequel & More: Paramount Release Date Changes". Dicapai pada September 20, 2018.
  3. ^ Richman, Alan (August 5, 1985). "Air Warfare Expert Christine Fox—Fighter Pilots Call Her "Legs"—Inspires the New Movie Top Gun". People Magazine. m/s. 115. Dicapai pada December 22, 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]