Topeng Agamemnon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Topeng Agamemnon ialah sebuah artifak yang ditemui di Mykenai pada tahun 1876 oleh Heinrich Schliemann.[1] Artifak tersebut adalah topeng pengebumian yang diperbuat dari emas, dan ditemui pada muka jasad yang terletak dalam sebuah tiang persemadian ditetapkan pada Grave V, di tapak "Grave Circle A, Mycenae". Schliemann percaya bahawa dia telah menjumpai mayat pemimpin legenda Agamemnon, tetapi penyelidikan arkeologi moden mengatakan topeng itu dari 1550-1500 SM, lebih awal daripada kehidupan Agamemnon, kerana tradisi menganggapnya. Topeng ini sekarang dipamerkan di Muzium Arkeologi Kebangsaan Athens.

Huraian[sunting | sunting sumber]

Topeng ini merupakan salah satu daripada lima benda yang ditemui di dalam tiang semadi diraja di Mykenai -tiga dalam Grave IV dan dua dalam Grave V. Wajah dan tangan dua kanak-kanak dalam Grave III dilitupi daun emas, dan satu lagi mempunyai lubang untuk mata. Topeng telah direka untuk topeng pengebumian yang disaluti dengan emas.

Bukan semua wajah lelaki ditutup dengan topeng. Ia dapat didapati pada tentera dan pahlawan yang mempunyai senjata di dalam kubur mereka. Kuantiti emas dan karya tangan artifak yang berharga menunjukkan penghormatan, kekayaan dan status.. Topeng Agamemnon dinamakan oleh Schliemann yang diambil daripada lagenda raja Yunani Iliad nukilan Homeros. Schliemann menganggap penemuan ini sebagai bahan bukti kepada kewujudan Perang Trojan dalam sejarah.

Topeng Agamemnon dicipta dari satu lapisan emas, yang dipanaskan dan dipalu diatas kayu dengan ketelitian rincian menggunakan peralatan tajam.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Behind the Mask of Agamemnon" by Spencer P.M. Harrington in Archaeology, Vol. 52, No. 4, July/August 1999.
  2. ^ Questioning The Mycenaean Death Mask Of Agamemnon
Sumber