Transfield Holdings

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Transfield Pty. Ltd. ialah ebuah syarikat yang ditubuhkan pada tahun 1956 oleh seorang jurutera elektrik imigran yang berasal dari Itali, Franco Belgiorno-Nettis, yang kemudiannya disertai oleh bekas rakan sekerja dari EPT (Transmisi Kuasa Elektrik, sebuah cabang dari Societa 'Anonima Elettrificazione yang berpusat di Milan, yang sedang membina talian kuasa), Carlo Salteri. Logo Syarikat, yang direka oleh Belgiorno-Nettis, mencerminkan asal-usul industri elektriknya; ia bertujuan untuk mewakili menara transmisi voltan tinggi, dengan percikan api merah yang disertakan.

Bersama Saltieri dan Belgiorno-Nettis membina Transfield menjadi salah satu syarikat paling berjaya di Australia yang memberi tumpuan kepada projek-projek kejuruteraan utama, seperti jambatan, terowong, empangan, stesen janakuasa hidro-elektrik dan arang batu, pelantar minyak, dewan konsert, kilang gula dan talian kuasa. Termasuk dalam senarai pencapaian mereka ialah pembinaan Jambatan Gateway di Brisbane dan Terowong Harbour Sydney . Pada awal 1980-an, Transfield mempunyai lebih daripada 3,000 pekerja dan perolehan tahunan A $ 350 juta; dan dalam tempoh lima tahun bertambah menjadi firma kejuruteraan terbesar di Asia Tenggara. Syarikat memperoleh Williamstown Dockyard di Melbourne dan, pada 1989 selepas memenangi kontrak A $ 6 bilion untuk membina sepuluh frigat kelas ANZAC untuk kerajaan Australia dan New Zealand, kontrak pertahanan terbesar di Australia pada masa itu.[1][2] Apabila melawat Australia pada tahun 1986, Paus John Paul II melawat kilang Transfield yang terletak di Seven Hills.[3]

Syarikat ini menubuhkan keupayaan pembinaan kapal angkatan laut di Australia yang pertama dikenali sebagai AMECON, kemudian sebagai Sistem Pertahanan Transfield, dengan kejayaan pembinaan dua kapal frigat FFG7 - Oliver Hazard Perry untuk Angkatan Laut Diraja Australia . Ia kemudiannya dianugerahkan kontrak Projek Kapal Anzac,[2] untuk 10 frigat kelas Anzac, lapan untuk Tentera Laut Diraja Australia dan dua untuk Tentera Laut Diraja New Zealand.

Pada tahun 1989, Salteri dan Belgiorno-Nettis diturunkan sebagai pengarah bersama Pengarah Transfield Holdings (sebagai syarikat itu kemudian dinamai) memihak kepada anak sulung mereka, Paul Salteri dan Marco Belgiorno-Zegna.[4] Walau bagaimanapun, dalam pertikaian antara Salteri dan Belgiorno-Nettis pada tahun 1995, perbezaan antara kedua-dua keluarga menjadi tidak dapat dipertikaikan dan Transfield, kemudian bernilai A $ 733.2 juta terbahagi dua.[1] Keluarga Belgiorno-Nettis menyimpan nama Transfield, yang sebelum ini telah menubuhkan bahagian Operasi dan Penyelenggaraan Transfield Holdings pada 1993 di Mobil Altona di Victoria.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b FitzSimons, Peter (22 October 2010). "Laying foundations of modern Australia". The Sydney Morning Herald. Dicapai pada 31 July 2011.
  2. ^ a b Easrnshaw, Dr Paul (September–October 1997). "The Australian Frigate Project" (PDF) (127). Australia: Department of Defence. Dicapai pada 24 April 2009. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  3. ^ "Carlo Salteri AC". Public notice. Tenix Group. October 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2011. Dicapai pada 31 May 2011.
  4. ^ "Transfield co-founder Carlo Salteri dies". The Age. Australia. AAP. 13 October 2010. Dicapai pada 31 July 2011.