Two-Mix

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Two-Mix
Berasal dariJepun
Genre
Tahun aktif1995–2009
2013–present
Syarikat rakaman
King Records (1995–1998)
Warner Music Jepun (1998–2002)
Little Station (2003)
Geneon Entertainment (2005–2007)
ShiinaTactix-Music (2009–kini)
AhliMinami Takayama
Shiina Nagano
Bekas ahliJoe Rinoie

Two-Mix (sementara dikenali sebagai II MIX⊿DELTA) ialah duo pop Jepun yang dibentuk pada tahun 1995 oleh Minami Takayama (vokal dan komposer) dan Shiina Nagano (sintesis, komposer dan penulis lirik). Gaya mereka pantas elektronik pop.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Mereka bertemu pada awal 1990-an. Minami, yang sudah mapan sebagai pelakon suara, berada dalam kumpulan indie Re-X dan bertemu Shiina melalui seorang rakan. Minami mengeluarkan album solo pada tahun 1992, Endless Communication yang disumbangkan oleh Shiina. Mereka membentuk kumpulan bersama Es Connexion dan mengeluarkan album. Pada tahun 1995 mereka membentuk Two-Mix.

Mereka telah dipaparkan dalam anime seperti Gundam Wing dan Detective Conan, di mana watak tajuk, Conan Edogawa, disuarakan oleh Minami. Mereka juga membuat penampilan tetamu sebagai diri mereka sendiri dalam dua episod, di mana mereka diculik dan diselamatkan oleh Conan dan rakan-rakannya.

Pada tahun 1999, Two-Mix menghasilkan Miru Takayama (sepupu Minami) dan pada tahun 2000 Miru dan Minami membentuk M*TWO-MinaMiru-.

Pada tahun 2005, Minami dan Shiina telah disertai oleh Joe Rinoie sebagai penyanyi dan komposer tambahan, menukar nama kumpulan kepada II MIX⊿DELTA untuk masa yang terhad.

Pada tahun 2008, Shiina memulakan projek muzik solonya ShiinaTactix-Music, menampilkan vokalis wanita yang berbeza, Sanae Kobayashi, Yoko Hikasa dan Mutsumi Tamura.

Pada 2013, Two-Mix mengeluarkan single muat turun digital "T-R-Y: Next / Across The End: Platinum Stream" dan Shiina mengarang muzik untuk lagu "Rhythm Linkage" dengan Yoko Hikasa dalam albumnya "Hikasa Yoko Collaboration Album Glamorous Songs".

Pada 2014, Shiina mengarang muzik untuk lagu "Reboot Tactics" dengan Kaori Sadohara (dari Sweet Arms) dalam album mereka "Trigger".

Pada tahun 2020, projek ulang tahun ke-25 telah diumumkan, fokus utama ialah album kompilasi terbaik sepanjang masa yang akan dikeluarkan pada Februari, 2021.

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]