United Artists Releasing

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
United Artists Releasing, LLC
Nama dagangUnited Artists Releasing
Nama dahuluMelepaskan Cermin
Jenis/bentuk sahLLC usaha sama
IndustriFilem
DitubuhkanDisember 2017; 6 tahun yang lalu (2017-12)
Ibu pejabatWest Hollywood, California, Amerika Syarikat
Kawasan perkhidmatanDi seluruh dunia, dengan tumpuan di Amerika Utara
Tokoh pentingPam Kunath (COO)
KeluaranFilem
PerkhidmatanPengedaran filem
Pemilik50% each owned by:
Tapak webTiada URL dijumpai. Sila tentukan URL di sini atau tambahkan satu di Wikidata. Edit this at Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

United Artists Releasing (UAR), dahulunya Mirror (biasanya, memandangkan penggunaannya dahulu sebagai label pihak ketiga dan secara sah, Mirror Releasing, LLC[1]), ialah usaha sama pengedaran filem antara Metro-Goldwyn-Mayer Studios, Annapurna Pictures dan unit Orion Pictures MGM dengan pejabat di Hollywood Barat dan pejabat Annapurna di Kejiranan Soho di New York City. Pengedar juga menawarkan perkhidmatan alternatif kepada studio utama dan syarikat penstriman[2][3] dengan 10–14 filem akan dikeluarkan setiap tahun.[3]

sejarah[sunting | sunting sumber]

Mirror diasaskan sebagai usaha sama pengedaran filem antara Annapurna dan MGM pada Disember 2017.[2] Ini menandakan kembalinya MGM kepada pengedaran domestik, di mana mereka menjangkakan akan mempunyai kira-kira enam hingga lapan keluaran setahun bermula pada Mac 2018. Kakitangan pengedaran sedia ada Annapurna akan menjadi kakitangan awal bersama usaha. Filem yang dikeluarkan oleh MGM dan Annapurna akan diedarkan masing-masing di bawah nama mereka sendiri, manakala filem yang dikeluarkan untuk pihak ketiga akan menggunakan label keluaran Mirror. Death Wish ialah keluaran pertama MGM oleh usaha sama itu pada 2 Mac 2018.[4] Di bawah perjanjian awal, unit pengedaran melaporkan kepada MGM dan Annapurna mengenai filem mereka. Menjelang akhir Januari 2019, pengedar mengeluarkan lapan tajuk keseluruhan.[2]

Usaha itu telah dijenamakan semula sebagai United Artists Releasing pada 5 Februari 2019, 100 tahun sebelum penubuhan United Artists.[2] Rasional langkah ini adalah untuk bersaing dengan lebih baik studio utama, terutamanya berkenaan dengan filem tentpole mereka yang menentukan kalendar keluaran.[3] Orion Pictures, sebuah syarikat MGM, akan menambah kakitangan pengedaran dan filemnya pada usaha niaga itu sebagai sebahagian daripada perubahan.[3] Pam Kunath, bekas eksekutif Permata Skrin, dilantik sebagai ketua pegawai operasi.[2] Lembaga pengarah yang terdiri daripada eksekutif daripada firma rakan kongsi akan menyelia ketiga-tiga eksekutif menjalankan UAR; Kunath, David Kaminow dan Erik Lomis, presiden pemasaran dan presiden pengedaran Annapurna, masing-masing. Missing Link akan menjadi keluaran pertama di bawah sepanduk UAR, yang juga akan memenangi Anugerah Golden Globe pertama syarikat untuk Filem Cereka Animasi Terbaik.[5]

Pada 7 Oktober 2020, telah diumumkan bahawa MGM melancarkan semula American International Pictures sebagai label untuk filem yang akan diperolehnya untuk tayangan teater digital dan terhad. UAR akan mengendalikan pengedaran teater AS untuk tajuk tersebut, bermula dengan Breaking News in Yuba County, yang dikeluarkan pada 12 Februari 2021.[6]

Pada 17 Mei 2021, syarikat runcit dan teknologi dalam talian Amazon telah mengadakan rundingan untuk memperoleh MGM. Rundingan dibuat secara langsung dengan pengerusi lembaga MGM Kevin Ulrich, yang Anchorage Capitalnya merupakan pemegang saham utama MGM.[7][8] Pada 26 Mei 2021, ia telah secara rasmi mengumumkan bahawa studio itu akan diambil alih oleh Amazon, tertakluk kepada kelulusan kawal selia, untuk $8.45 bilion, dan terus beroperasi sebagai label di bawah syarikat induk baharu dengan nasib UAR akan ditentukan.[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Penyata Maklumat: Mirror Releasing, LLC". California Business Search. Setiausaha Negara California. Dicapai pada 1 Mei 2019.
  2. ^ a b c d e Donnelli, Matt (Februari 5, 2019). "Annapurna, Usaha Pengedaran Bersama MGM Menjenamakan Semula Sebagai Artis Bersatu Keluaran". Dicapai pada 5 Februari 2019. Unknown parameter |akhbar= ignored (bantuan)
  3. ^ a b c d Fleming, Mike Jr. (Februari 5, 2019). "MGM, Annapurna Menetapkan Usaha Sama Untuk Mengedarkan Secara Teater Di bawah Sepanduk Keluaran Artis Bersatu". Tarikh akhir. Dicapai pada 6 Februari 2019.
  4. ^ McNary, Dave (31 Oktober 2017). "MGM, Annapurna Bentuk Perkongsian Pengedaran AS". Variety. Dicapai pada 6 Februari, 2019. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  5. ^ Galuppo, Mia (Februari 5, 2019). united-artists-releasing-1182888 "MGM, Pasukan Annapurna untuk Label Edaran Artis Bersatu Keluaran" Check |url= value (bantuan). The Hollywood Reporter. Dicapai pada Februari 6, 2019.
  6. ^ [https:// www.thewrap.com/tate-taylors-breaking-news-in-yuba-county-mgm-for-relaunched-american-international-pictures/ "Berita Terkemuka di Daerah Yuba' Tate Taylor Diambil oleh MGM"] Check |url= value (bantuan). Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  7. ^ Spangler, Todd (17 Mei, 2021). "Amazon Dikatakan Akan Membuat Tawaran $9 Bilion untuk MGM". Variety. Dicapai pada 17 Mei 2021. Check date values in: |date= (bantuan)
  8. ^ Toonkel, Jessica (17 Mei 2021). amazon-pondering-deal-to-buy-mgm "Amazon Memikirkan Perjanjian untuk Membeli MGM" Check |url= value (bantuan). Maklumat. Dicapai pada 17 Mei 2021.
  9. ^ Spangler, Todd; Lang, Brent (26 Mei 2021). "Amazon Membeli MGM, Studio Di Belakang James Bond, dengan harga $8.45 Billion". Variety. Dicapai pada 26 Mei 2021.