Universal Soldier

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Universal Soldier
PengarahRoland Emmerich
Penulis
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiKarl Walter Lindenlaub
Disunting olehMichael J. Duthie
Muzik olehChristopher Franke
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehTriStar Pictures
Tarikh tayangan
  • 10 Julai 1992 (1992-07-10)
Masa tayangan
102 minutes
NegaraUnited States
BahasaEnglish
Bajet$23 million[1]
Pecah panggung$36.3 million (US)[2]

Universal Soldier ialah filem aksi cereka sains tentera Amerika Syarikat 1992 arahan Roland Emmerich, yang diterbitkan oleh Allen Shapiro, Craig Baumgarten dan Joel B. Michaels, dan ditulis oleh Richard Rothstein, Christopher Leitch dan Dean Devlin. Filem ini menceritakan kisah Luc Deveraux, seorang bekas tentera AS yang terbunuh dalam Perang Vietnam pada tahun 1969, dan kembali menjalani kehidupan berikutan projek ketenteraan rahsia yang dipanggil program "Universal Soldier". Walau bagaimanapun, dia mengetahui masa lalu walaupun ingatannya terhapus, dan melarikan diri bersama seorang wartawan TV muda. Sepanjang perjalanan, mereka perlu berhadapan dengan kembalinya musuhnya, Sgt. Andrew Scott, yang telah kehilangan kewarasannya dalam Perang Vietnam, dan menjadi megalomaniak psikotik, bertujuan membunuh dia dan memimpin Askar Universal. Universal Soldier telah dikeluarkan oleh TriStar Pictures pada 10 Julai 1992. Filem itu meraih $36 juta di Amerika Syarikat berbanding anggarannya $23 juta. Ia menghasilkan satu siri filem, termasuk beberapa filem terus ke TV yang agak kurang diterima: Universal Soldier: The Return, yang telah dikeluarkan dari siri, diikuti oleh Universal Soldier: Regeneration dan Universal Soldier: Day of Reckoning.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ David Wallace (20 Aug 1991). "A Man of Action: Will Van Damme Have Schwarzenegger's Kick? DAVID WALLACE SPECIAL TO THE TIMES". Los Angeles Times. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Check |archive-url= value (bantuan)
  2. ^ "Universal Soldier Box Office". boxofficemojo.com. Retrieved 2012-11-12.
  3. ^ Jon Keeyes. "Universal Soldier 2". Cinefantastique. m/s. 21 – melalui Internet Archive. I was chopped down to basically one line in the beginning of the movie. I was not going to tell Jean-Claude that we worked together in the first one, but he remembered.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]