Pengguna:Benjamindoss 0418

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Benjamin Doss
Kelahiran
Benjamin Doss

(2000-05-16) 16 Mei 2000 (umur 23)
Tahun aktif2018–Kini

Benjamin Doss (lahir 16 Mei 2000) ialah seorang lelaki dan agama kristian dari malaysia. Beliau mula pertamanya di sekolah pendidikan khas SMK Jawi (2015–2019) dan pada mula tamat bersekolahan.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Benjamin Doss menjadi salah seorang finalis Anugerah Paling Hero Dunia 2018 bersama Ridzuan Fadli, Nabiyein, Haziq Farhan, Fadli Shah, Syafizi, Shahfirul, Suhairi dan Nasrul, tidak dapat keputusan yang diterpilih.

Beliau mula tahun aktif dalam bidang sendiri pada 2018 menerusi watak pembantu dalam siri drama Jaga Milik Cintaku dan KL Race : Final Drift. Kemudianya, bersama dengan Arif dalam drama King Boss memegang watak sebagai utama. Benjamin mula pertamanya, dalam filem Salam Gangster Fighter arahan User-multi error: "Nabiyein" adalah projek atau kod bahasa yang tidak sah (help). yang mana beliau memegang dua watak sebagai inspektor ravi (ketua polis) dan raj (kawan baik kepada jai), bersama User-multi error: "Nabiyein" adalah projek atau kod bahasa yang tidak sah (help). sebagai jai. Filem ini ditayangkan pada 10 Oktober 2018 dan mencapai kutipan filem box-office.

Pada tahun 2019, Beliau bersama Nabiyein, Arif dan Farah Hanim dalam filem Nabiyein The Movie arahan Nabiyein yang ditayangkan pada 1 januari 2019 dan telah filem ini dibatalkan. Beliau tahun ini kembali menjayakan peranannya dalam siri kedua King Bossku yang memulakan selepas drama pertama King Boss.

Pada tahun 2020 hingga 2021, Benjamin muncul membintangi drama komedi dan sahabat, Kawanya Baik Aku yang bersiaran di Slot Havoc (bincang · sumbangan) dan berjaya mencatat rekod tertinggi iaitu berjumlah 11 juta penonton. Meneruskan kesinambungan pada tahun ini menerusi, Kawanya Baik Aku 2 yang berjaya meraih rating berjumlah 3 juta penonton sepanjang 28 episod.

Kehidupan Peribadi[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2017, benjamin telah dengan berkawan arif seorang lelaki sepupu namanya User-multi error: "Nabiyein" adalah projek atau kod bahasa yang tidak sah (help). dari Sungai Petani, Negeri Kedah dan masalah bergaduhan dalam whatsapp yang dibaca kecuali tidak benar. Sebelum tahun 2019, beliau telah sudah putus berkawan dengan Nabiyein seorang masalah orang akibat ejek-menggejekk namanya tidak sesiapa. Pada tahun 2021, beliau telah sudah berkawan kembali semula dengan Nabiyein.

Pada 13 Julai 2020, Beliau mula pelajar college asrama sampai pada tahun ini.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

kunci
dagger Menunjukkan ditayangkan belum tidak keluar lagi.

Filem[sunting | sunting sumber]

Filem Cetera
Tajuk Tahun Watak Pengarah Catatan
Salam Gangster : Fighter 2018 Inspektor Ravi/Raj Nabiyein Filem pertama
Nabiyein The Movie 2019 Benjamin Filem dibatalkan
Tranformasi Aidil Mohammad Kemunculan khas
dagger KL Spy 2 TBA King Aiman Yusoff Pos-produksi
dagger Action Hero Vijay Hero Dirinya Sendiri Juga pertamanya sebagai pengarah dan penulis skrip, Pos-produksi
dagger Salam Gangster : Fighter 2 Raj

Drama[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan
2018 Jaga Milik Cintaku Vijay Watak pembantu
KL Race : Final Drift Benjamin
King Boss Dirinya Sendiri
2019 Mr. Grazy
King Bossku
Hati Getaran Mr. Raj Watak sampingan
Minah Syita Jay
2019–2020 Kisah Paling Anugerah Ganesh
2020 Tuan Tiada Ajay
Kawanya Baik Aku Benjamin
Kerana Kukejar Sentuh Cintaku Ben
Pada Suatu Malam Sanju
Bukan Lelaki Paling Biasa Raju Watak sampingan
2020–2021 Nasi Goreng Kimchi Untuk Cik Adikku Alex
2021 Kawanya Baik Aku 2 Benjamin
King Bossku Bro! Dirinya Sendiri