Vaksin HIV

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pelbagai pendekatan untuk pembangunan vaksin HIV

Vaksin HIV mungkin mempunyai tujuan untuk melindungi individu yang tidak mempunyai HIV daripada dijangkiti virus (vaksin pencegahan), atau merawat orang yang dijangkiti HIV (vaksin terapeutik). Terdapat dua pendekatan untuk vaksin HIV: pendekatan vaksinasi aktif di mana vaksin bertujuan untuk mendorong tindak balas imun terhadap HIV; dan pendekatan vaksinasi pasif di mana prahasil antibodi terhadap HIV ditadbir.[1]

Pada masa ini, tiada vaksin HIV berlesen di pasaran, tetapi banyak projek penyelidikan cuba mencari vaksin yang berkesan. Terdapat bukti dari manusia bahawa vaksin mungkin. Sesetengahnya, tetapi tidak semestinya, individu yang dijangkiti HIV secara semulajadi menghasilkan antibodi yang meneutralkan secara meluas yang menjaga virus itu ditindas dan orang-orang ini kekal tanpa gejala selama beberapa dekad. Potensi antibodi yang meneutralkan secara luas telah diklon di makmal (antibodi monoklonal) dan sedang diuji dalam ujian klinik vaksin pasif.

Banyak ujian tidak menunjukkan keberkesanan tetapi setakat ini, satu rejimen vaksin HIV, RV 144, telah ditunjukkan untuk mencegah HIV di sesetengah individu di Thailand.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Approaches to preventative and therapeutic HIV vaccines". Current Opinion in Virology. 17: 104–109. April 2016. doi:10.1016/j.coviro.2016.02.010. PMC 5020417. PMID 26985884.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]