Wasōbon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Buku-buku Jepun abad ke-19

Wasōbon (Jepun: 和装本, atau "wahon"(和本)[1]) ialah gaya buku tradisional di Jepun dari lewat abad kelapan Masihi dengan cetakan "Hyakumantō Darani" semasa pemerintahan Maharani Shōtoku (764-770M).[2] Kebanyakan buku disalin tangan hingga zaman Edo (1603–1867), apabila percetakan blok kayu menjadi mampu milik dan meluas. Pencetakan jenis boleh gerak telah digunakan dari akhir abad ke-16 namun atas sebab estetik dan praktis pencetakan blok kayu dan salin tangan etap paling berpengaruh hingga lebih kemudian. Padanan Jepun untuk "buku" termasuk (hon) dan 書籍 (shoseki). Istilah pertama hanya menunjukkan buku berjilid dan tidak termasuk skrol. Istilah kedua digunakan untuk bahan yang bercetak sahaja. Istilah yang paling umum ialah 書物 (shomotsu), yang bermaksud semua bahan bertulis dan bercetak yang telah dihimpunkan menjadi unit tunggal tanpa mengira cara dibina.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Inoue, Nao. "Book binding tutorials". Marumizu-gumi. Marumizu-gumi. Dicapai pada 23 February 2022.
  2. ^ Kornicki, Peter (2016). "Empress Shōtoku as a Sponsor of Printing". Dalam Diemberger, Hildegard; Ehrhard, Franz-Karl; Kornicki, Peter (penyunting). Tibetan Printing: Comparison, Continuities, and Change. Brill. m/s. 46–51. JSTOR 10.1163/j.ctt1w8h246.9. Dicapai pada 23 February 2022.
  • Kornicki, Peter F. The Book in Japan : a Cultural History from the Beginnings to the Nineteenth Century. Handbook of Oriental Studies, Japan VII. Boston: Brill, 1998.

Templat:Books Templat:Japanese language