Wikipedia:Akses ke maklumat bukan awam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam beberapa konteks, penyumbang Wikipedia dikehendaki menandatangani perjanjian kerahsiaan Yayasan Wikimedia untuk maklumat bukan awam. Halaman ini menerangkan situasi dan proses yang terlibat.

Latar belakang[sunting sumber]

Pada 25 April 2014 Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Wikimedia meluluskan "Polisis akses ke maklumat bukan awam" bagi menggantikan "Polisi akses ke data bukan awam". Ia menghendaki mana-mana individu yang mempunyai akses kepada data bukan awam tertentu menandatangani Yayasan Wikimedia Perjanjian Kerahsiaan Untuk Maklumat Bukan Awam.

Di Wikipedia bahasa Melayu, semua pengguna yang ingin menjadi penimbangtara, pemeriksa, Penyemak atau pengguna yang terlibat dalam proses permintaan-akaun dikehendaki menandatangani perjanjian kerahsiaan dengan Yayasan Wikimedia.

Di luar Wikipedia bahasa Melayu, semua pengguna yang ingin menjadi Pengelola dan orang lain yang akan mempunyai akses kepada maklumat bukan awam juga harus menandatangani perjanjian kerahasiaan. Ahli-ahli pasukan respon sukarela dikehendaki menandatangani perjanjian kerahsiaan khusus untuk keperluan kumpulan itu.

Prosedur[sunting sumber]

Di Meta-Wiki, terdapat papan notis yang ditunjuk individu yang memperbaharui Yayasan Wikimedia. Pengelola tidak akan melantik Pemeriksa atau Penyemak tanpa akaun yang disenaraikan di papan notis.

Langkah-langkah untuk menandatangani perjanjian[sunting sumber]

Panduan rasmi untuk menandatangani perjanjian kerahsiaan diselenggarakan dan tersedia dalam pelbagai bahasa di Meta-Wiki.

Penyimpanan data[sunting sumber]

Tandatangan dikumpulkan dan disimpan dalam Undang-undang pada pemasangan Wikimedia Phabricator.

Lihat juga[sunting sumber]