Wikipedia:Pengkategorian pengguna

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Untuk Pemeriksaan Pengguna, lihat Wikipedia:Permintaan untuk checkuser (WP:CHECK).

Ini adalah Wikiproject baru yang didedikasikan untuk memperbaiki sistem di mana pengguna boleh mengkategorikan diri. Pada masa lalu (dan sebahagian dari sekarang hingga sistem baru sepenuhnya dilaksanakan) pengkategorian pengguna telah dicapai melalui ratusan senarai yang tidak disusun yang berkembang sangat besar dalam beberapa kes dan hampir keseluruhannya tidak dapat dikendalikan. Wikipedia Bahasa Inggeris adalah salah satu dari sedikit yang masih menggunakan sistem yang tidak berfungsi ini. Telah diusulkan (dan sedang dilaksanakan) daftar ini diganti dengan sistem kategori teratur. Oleh itu, dihasilkan WikiProject untuk Pengkategorian Pengguna. Templat:Projek Pembaikan Wiki Aktif


Yang perlu dilakukan[sunting sumber]

Halaman wilayah[sunting sumber]

Pautan di sebelah kiri adalah sublaman Wikipedia:Wikipedians yang akan digantikan oleh rakan sebelah kanannya, yang merupakan subkategori Kategori: Wikipedia berdasarkan lokasi.

A[sunting sumber]

Pembersihan[sunting sumber]

Halaman yang akan kita ganti akan memerlukan beberapa pembersihan semasa semuanya berjalan lancar. Sebagai contoh, halaman Wikipedia:Wikipedians mempunyai senarai penuh negara dengan pautan ke senarai sub halamannya dan juga pautan yang disertakan ke kategori baru. Ini akhirnya harus dibersihkan untuk mencerminkan sistem baru agar halaman tidak kelihatan seperti kekacauan (itu hanya merujuk kepada Kategori:Wikipedians mengikut lokasi daripada mempunyai senarai halaman yang besar) . Namun, buat masa ini, masuk akal untuk meninggalkan senarai ini sebagai cerminan kemajuan yang dicapai di sini. Yang mengatakan, apabila semuanya selesai melalui projek ini, perubahan harus diperhatikan bukan hanya di sini, tetapi di halaman yang sesuai dengan senarai lama.

Sebaiknya periksa halaman Apa pautan di sini dan cuba membetulkan pautan ke halaman seperti Wikipedia:Wikipedians/Acadia dengan menggantinya dengan pautan ke kategori baru, di contoh ini Kategori:Wikipedian di Acadia. Ini akan membantu mewujudkan kekacauan pautan yang tidak berfungsi semasa projek ini masih dalam proses.

Sila lihat Wikipedia:Pengkategorian pengguna/pembersihan pautan untuk ini.