Wikipedia:Pertemuan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Wikipediawan dan Wikimediawan yang lain menganjurkan pertemuan-pertemuan untuk memasyarakatkan dan bekerjasama sekitar matlamat sepunya dalam perkongsian pengetahuan. Sesiapapun boleh menganjurkan pertemuan. Walaupun ia membantu untuk merancang sedikit sebanyak kesedaran bagaimana kerja-kerja Wikipedia, tiada sesiapa pun perlu meminta izin untuk mengadakan pertemuan dan tidak ada syarat bagi seseorang untuk mengadakan pertemuan dalam cara tertentu.

Sesetengah pertemuan adalah dalam bentuk perjumpaan fizikal, tetapi program dan acara dalam talian juga menarik. Sesetengah pertemuan adalah untuk membincangkan Wikipedia dan projek Wikimedia, manakala sesetengah yang lain mempunyai sasaran untuk menggalakkan orang untuk menyunting. Banyak pertemuan mempunyai sekurang-kurangnya kehadiran seorang penyunting Wikipedia yang berpengalaman, tetapi banyak pertemuan yang dianjurkan dan menyelesaikan tujuan mereka tanpa kehadiran penyunting berpengalaman.

Laman ini digunakan sebagai titik mula bagi Wikipediawan menguruskan pertemuan, dan sublaman-sublaman digunakan untuk memuktamadkan perincian apabila sebuah pertemuan dipersetujui. Bagi pertemuan di Malaysia, sila ke laman Pertemuan Malaysia.

Lihat juga[sunting sumber]