Willow Smith

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Willow Smith
Smith pada 2015
Kelahiran
Willow Camille Reign Smith

(2000-10-31) 31 Oktober 2000 (umur 23)
PendidikanSierra Canyon School
Pekerjaan
  • penyanyi
  • pelakon
Tahun aktif2007–sekarang
Karya
IbuJada Pinkett Smith
BapaWill Smith
SaudaraJaden Smith (saudara lelaki)
Kerjaya muzik
Genre
Syarikat rakaman
Laman sesawang
willowsmith.com

Willow Camille Reign Smith (lahir 31 Oktober 2000), juga dikenali secara mononim sebagai Willow (digayakan dalam semua topi), ialah seorang penyanyi dan pelakon Amerika. Anak perempuan tunggal Will Smith dan Jada Pinkett Smith, dia telah menerima pelbagai anugerah, termasuk Anugerah Artis Muda, Anugerah Imej NAACP, Anugerah BET, dan pencalonan untuk dua Anugerah Emmy Siang dan Anugerah Muzik Video MTV.

Smith membuat debut lakonannya dalam filem 2007 I Am Legend bersama bapanya, dan kemudian muncul dalam Kit Kittredge: An American Girl with Abigail Breslin. Pada tahun 2010, Smith melancarkan kerjaya muziknya dengan single bertauliah platinum "Whip My Hair", yang memuncak pada nombor 11 di Billboard Hot 100. Pada tahun yang sama, Smith menandatangani kontrak dengan mentornya Jay-Z label rekod Roc Nation, menjadi artis bongsu menandatangani label. Pada tahun berikutnya, dia mengeluarkan single "21st Century Girl" dan "Fireball" (menampilkan Nicki Minaj).

Album sulung Smith, Ardipithecus (2015) meneroka jiwa neo. Singlenya "Tunggu Sesaat!" telah disahkan platinum berganda oleh Persatuan Industri Rakaman Amerika (RIAA). Album kedua dan ketiganya, The 1st (2017) dan Willow (2019) menyusul selepas itu dan mendapat sambutan yang positif. Smith mula menjadi hos bersama rancangan bual bicara Facebook Watch Red Table Talk pada 2018 bersama ibunya Jada dan nenek Adrienne, yang telah memperoleh dua Anugerah Imej NAACP dan dua pencalonan Anugerah Emmy Siang. Pada tahun 2021, Smith mengeluarkan album keempatnya Lately I Feel Everything, yang melahirkan single "Transparent Soul", yang diperakui emas di AS. Lewat tahun itu, dia memperoleh satu lagi penyertaan 40 teratas di Billboard Hot 100 dengan single "Meet Me at Our Spot" sebagai sebahagian daripada The Anxiety with Tyler Cole. Pada tahun 2022, Smith mengeluarkan album kelimanya, Coping Mechanism. Pada tahun 2023, dia mengeluarkan single "Alone."

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Smith dilahirkan pada 31 Oktober 2000, di Los Angeles, California. Dia adalah anak perempuan kepada pelakon-pemuzik Jada Pinkett Smith dan pelakon-pemuzik Will Smith. Dia mempunyai dua adik beradik: abangnya Jaden Smith, seorang pelakon dan pemuzik, dan abang tirinya Willard Carroll "Trey" Smith III, seorang pelakon dan DJ. Smith dan adik-beradiknya adalah duta belia untuk Project Zambi, yang, bersempena dengan Hasbro, menyediakan bantuan untuk kanak-kanak Zambia yang menjadi yatim piatu akibat AIDS.

Smith menghadiri Sekolah Sierra Canyon di Los Angeles.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

2007–2013: Usaha lakonan dan muzik[sunting | sunting sumber]

Smith membuat debut lakonannya dalam I Am Legend bersama bapanya. Filem seterusnya, Kit Kittredge: An American Girl, telah dikeluarkan pada 2 Julai 2008. Pada 2008, dia menyuarakan watak Gloria the hippo dalam Madagascar: Escape 2 Africa, bersama ibunya sebagai Gloria the hippo.

Pada Jun 2009, ibu Smith Jada Pinkett Smith mengumumkan dalam temu bual di Lopez Tonight bahawa Smith akan mengeluarkan album. Smith kemudian mengeluarkan single pertamanya, "Whip My Hair", yang mendapat platinum di AS dan memuncak pada nombor 11 di Billboard Hot 100. Di UK, single itu memuncak pada nombor dua. Videonya telah dicalonkan untuk Video of the Year di Anugerah BET 2011. Smith tidak lama kemudian mengumumkan single seterusnya, "21st Century Girl". Selepas dia mempersembahkan lagu itu di The Oprah Winfrey Show, dia mengeluarkannya pada keesokan harinya pada 3 Februari 2011. Video itu dikeluarkan pada 9 Mac 2011. Pada 20 Januari 2011, Will Smith mengumumkan dia merancang untuk menghasilkan pembuatan semula kontemporari muzikal Broadway Annie yang dibintangi oleh Smith dalam peranan tajuk. Walau bagaimanapun, Smith dianggap terlalu tua dan peranan tajuk telah diberikan kepada Quvenzhané Wallis pada Februari 2013.

Pada 6 Oktober 2011, "Fireball", sebuah kerjasama antara Smith dan penyanyi rap Nicki Minaj, telah dikeluarkan. "Fireball" adalah kegagalan komersial, gagal mencatat dalam mana-mana jenis pasaran muzik, kecuali carta R&B AS, mencatatkan pada 121. Ia adalah lagu pertamanya yang terlepas Billboard Hot 100. Penerbit Smith mengumumkan bahawa dia hampir selesai mengerjakan album sulungnya, dan ia akan selesai tidak lama lagi. Dia juga berkata ia mempunyai gaya yang serupa dengan "Whip My Hair". Tajuk album itu kemudiannya diumumkan sebagai Knees and Elbows. Ia dijadualkan dikeluarkan sekitar April 2012, tetapi kemudiannya diumumkan bahawa ia akan ditangguhkan untuk dikeluarkan pada akhir tahun ini. Pada 1 Mei 2012, dia mengeluarkan video muzik untuk "Do it Like Me (Rockstar)", mengatakan bahawa itu adalah "video pertamanya". Pada 2 Julai 2012, Smith mengeluarkan video muzik "I Am Me" di Anugerah BET. Pada 17 Julai, dia mengeluarkan single keempatnya, "I Am Me" melalui iTunes dan Amazon.

Pada musim panas 2013, Smith dan DJ Fabrega memulakan duo bertajuk "Melodic Chaotic". "The Intro" dikeluarkan sebagai karya pertama, "Summer Fling" dikeluarkan sebagai karya kedua daripada keduanya pada 6 Julai 2013. Video muzik itu diarahkan oleh Smith dan Mike Vargas yang sebelum ini mengarahkan single "I Am Me" . Lagu itu telah dikritik secara meluas kerana nadanya yang matang, penggunaan perkataan "fling", dan loghat Inggeris palsu yang dia sertakan. Pada 16 September 2013, Smith mempersembahkan "Summer Fling" pada tayangan perdana The Queen Latifah Show. Semasa persembahan, dia berkata: "Hanya untuk kejelasan, perkataan fling bermaksud sesuatu yang berumur pendek...Dan lagu ini didedikasikan untuk semua kanak-kanak di seluruh dunia yang musim panasnya tidak pernah cukup lama."

2014–2018: 3 EP, Ardipithecus, and The 1st[sunting | sunting sumber]

Pada 24 Oktober 2014, Smith dan FADER mengumumkan bahawa Smith akan mengeluarkan EP sulungnya, bertajuk "3", pada 31 Oktober 2014, secara percuma melalui Google Play untuk masa terhad dan 10 November 2014, tetapi ia kemudiannya ditolak ke 17 November 2014, melalui iTunes. Pada hari yang sama, dia mengadakan konsert di New York City di The FADER Fort, di mana dia mempersembahkan lagu terpilih daripada EP baharunya bersama SZA. Dia juga mempersembahkan lagu "5" dengan abangnya, serta "Summer Fling" dan nyanyian baharu hit terkenalnya "Whip My Hair".

Smith mengeluarkan single "F Q-C #7" pada 7 Mei 2015. Video muzik yang disertakan telah dikeluarkan pada hari yang sama di Vevo. Selepas dikeluarkan, pada September, video untuk lagu "Why Don't You Cry" di i-D, Willow mengeluarkan album pertamanya Ardipithecus pada 11 Disember. Mengenai tajuk album sulungnya, Willow berkata "Ardipithecus Ramidus [sic] Sahelanthropus tchadensis ialah nama saintifik tulang hominid pertama yang ditemui di bumi. Saya ingin menamakan kompilasi muzik saya dengan nama itu kerana, semasa saya membuat lagu-lagu ini, saya berada dalam keadaan peralihan. Menggali jauh ke dalam tanah hati saya dan mencari kepingan dan kepingan diri saya yang purba yang bercerita, yang akhirnya menjadi lirik lagu."

Pada hari lahirnya, 31 Oktober 2017, dia mengeluarkan album keduanya The 1st yang dipuji kerana perkembangan muziknya, terutamanya keupayaan Willow untuk mencipta muzik berikutan pendahulunya R&B 1990-an, walaupun tidak bernyawa pada masa itu. Dia melawat album itu dengan Jhene Aiko bersama St. Beauty, Kodie Shane, dan Kitty Cash hingga akhir 2017.

Bersama ibu dan neneknya, Adrienne Banfield-Norris, Smith menjadi tuan rumah Red Table Talk, sebuah rancangan bual bicara web yang mana dia menerima pencalonan Daytime Emmy Award.

2019–2021: Willow, The Anxiety, and Lately I Feel Everything[sunting | sunting sumber]

Willow diuruskan oleh syarikat pengurusan Will Smith, Westbrook Entertainment, sehingga Mac 2019 apabila Three Six Zero, sebuah firma pengurusan yang mantap memperoleh Westbrook. Berikutan pemerolehan itu. Pada 24 Jun 2019, Smith mengumumkan album studio ketiganya, Willow. Ia dikeluarkan pada 19 Julai 2019, dan diterbitkan bersama oleh dirinya dan Tyler Cole. Duo ini kemudiannya mengeluarkan album kolaboratif bertajuk The Anxiety pada 2020. Pada 27 April 2021, Smith mengeluarkan "Transparent Soul" yang menampilkan Travis Barker, sebuah lagu pop-punk yang merupakan penyertaan pertamanya dalam genre itu. Smith mengeluarkan album keempatnya Lately I Feel Everything pada 16 Julai, menampilkan artis tetamu termasuk Tierra Whack dan Avril Lavigne. Pada penghujung 2021, "Meet Me at Our Spot" daripada The Anxiety mencapai Billboard Hot 100, memuncak pada nombor 21. Pada tahun yang sama, Time menamakannya sebagai salah satu daripada 100 orang paling berpengaruh di dunia. Pada tahun 2021 juga, dia memenangi Penghibur Tahun Ini untuk kerjanya di Red Table Talk di anugerah EBONY Power 100, dan diletakkan dalam senarai 'Bintang Pop Terhebat 2021' Billboard, dinobatkan sebagai 'Artis Comeback Tahun Ini'. Smith juga diletakkan dalam senarai Forbes 30 Bawah 30 tahun 2022.

2022–present: Coping Mechanism[sunting | sunting sumber]

Pada Februari 2022, Smith menarik diri daripada Billie Eilish's Happier Than Ever, The World Tour kerana had pengeluaran. Pada 8 April 2022, Smith menampilkan lagu Camila Cabello "Psychofreak" daripada album studio ketiga Cabello, Familia. Video muzik untuk lagu itu dikeluarkan pada hari yang sama, diikuti dengan persembahan secara langsung pada Saturday Night Live.

Coping Mechanism ialah album studio kelima oleh Smith. Album ini dikeluarkan pada 7 Oktober 2022, melalui Roc Nation dan Polydor, dan menampilkan Yves Tumor.

Pada Jun 2022, Smith mengeluarkan "Maybe It's My Fault", single pertama daripada album studio kelimanya.

Pada Julai 2022, Smith menerbitkan seni album serta tarikh keluaran untuk album itu. Bulan berikutnya, penyanyi itu mengeluarkan "Hover Like a Goddess".

Pada Oktober 2022, Smith membuat debut tetamu muzik rasminya pada Saturday Night Live pada 8 Oktober 2022, episod kedua Musim 48, dihoskan oleh pelakon Ireland Brendan Gleeson, di mana dia membuat persembahan "Curious/Furious" dan "Ur a Stranger". Single pertamanya sejak Coping Mechanism, "Alone", dikeluarkan pada November 2023.

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Pada Mei 2014, Moisés Arias, yang pada masa itu berusia 20 tahun, telah difoto tanpa baju di atas katil bersama Smith yang berusia 13 tahun ketika itu. Foto itu mencetuskan siasatan terhadap keluarga itu oleh Jabatan Kanak-Kanak dan Perkhidmatan Keluarga Daerah Los Angeles.

Pada Februari 2022, pratonton daripada buku Willow Smith Black Shield Maiden, yang ditulis bersama dengan Jess Hendel dan ditetapkan untuk diterbitkan melalui Penguin Random House, telah dikongsi di media sosial dan dikritik oleh pengguna kerana menggambarkan Amazigh, sebuah kumpulan etnik yang berasal dari Utara. Afrika, sebagai "pencuri dan hamba." Orang lain juga mengecam buku itu kerana pandangan penjajahnya terhadap orang Islam. Pengkritik dan pengguna telah mengecam Smith kerana menggunakan stereotaip perkauman yang berbahaya serta Islamofobia dalam novelnya, dan telah melabelkan buku itu sebagai orientalis.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Pada Jun 2019, Smith mendedahkan bahawa dia biseksual, menyatakan: "Saya suka lelaki dan wanita sama rata". Dia juga menyebut sokongannya terhadap hubungan poliamor dan keinginannya untuk berada dalam satu.

  1. ^ "Willow Biography, Songs, & Albums". AllMusic. Dicapai pada 2022-03-05.
  2. ^ "Willow Biography". YouTube Music. Dicapai pada 2022-10-17.